Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2007, 01:48   #10
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
De Just War doctrine is het recht van de sterkste, 'met een menselijk gezicht', met als doel 'lasting peace and justice' te realiseren.

Jammer genoeg is dat argument sinds de oude Grieken gebruikt om er zowat elke oorlog onder de zon mee aan de man te brengen.

Ik stel een kleine toevoeging voor, noem het een erecode: staatshoofden en leden van een regering die een oorlog beginnen of eraan meedoen zullen daarop ritueel zelfmoord plegen, als eerbetoon aan de burgers en militairen die in het komend conflict hun leven zullen geven. Een klein en tegelijk groot gebaar?
Weinig kandidaten, lees ik. Ik denk dat de staatshoofden en regeringsleden meteen alle oorlogen zullen herkwalificeren tot 'politionele werkzaamheden'.

Bottom line is dat 'oorlog het laatste redmiddel' veronderstelt dat alle mogelijke alternatieven zijn opgebruikt. Dat is nooit het geval. Als het ergens tot oorlog komt dan is dat een gevolg van een verkeerd aangepakt conflict vóór het eigenlijk gewapend conflict. Vroeg of laat zie je zoiets als staatshoofd of regeringslid aankomen en kan je reageren. Kiezen voor oorlog betekent falen, en als jouw falen verantwoordelijk zal zijn voor duizenden doden, dan kan je tenminste het goede voorbeeld geven.

Laatst gewijzigd door discuz : 17 maart 2007 om 02:05.
discuz is offline