Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2020, 19:07   #1754
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard @

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is dat wel heel merkwaardig en hangt samen met de vraag of het geestelijke kan voortvloeien uit het stoffelijke.
Deze draad ligt al dagen stil en de rubriek ook. Doodgeschreven? Voor wie het interesseert :

Het verbaast mij de deze vraag nog steeds actueel is. Dit speelde in de 19e eeuw in de discussies over evolutie rond Darwin. Darwin stelde die vraag niet. Hij redeneerde op basis van wat hij had waargenomen en vond daarvoor een theoretische verklaring. De geest had hij niet waargenomen.

Met Google vond ik een "bijdrage" die je vraag actualiseert. De schrijfster heeft kennis van hogere geestelijke wezens die "oersubstantie afscheiden" en daarmee gaan boetseren. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Heb je er wat aan Jan?
https://www.margaretevandenbrink.nl/...hp?m=m60&p=173
"In de tweede bijdrage?*'De Engelenhierarchieën, scheppers van mensen en aarde', benaderde ik die vraag niet vanuit het aardse gezichtspunt, maar vanuit het geestelijke. Alles wat wij als schepping, als zonnestelsel, aarde, natuur, planten, dieren en mensen, om ons heen zien, zo zegt de esoterische traditie, is ooit uit het goddelijk-geestelijke voortgekomen. Hoge engelen stonden substantie van zichzelf af en ontwikkelden en vormden daaruit stapsgewijs de schepping. Die oersubstantie, die substantie van de hoge goddelijk-geestelijke wezens, waaruit later de aarde, de mensen, de dieren en de planten werden opgebouwd, was in het oerbegin puur geest. Als eerste werd vanuit die geest warmte gecreëerd. Toen lucht en licht. Vervolgens kwam de schepping, behalve in warmte, lucht en licht, ook in een waterachtige/vloeibare substantie te leven. Uiteindelijk stolde zij in de vaste materie, de fysiek-minerale, zoals wij die nu kennen."

Laatst gewijzigd door Piero : 1 juli 2020 om 19:21.
Piero is offline   Met citaat antwoorden