Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2011, 12:34   #226
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Voor mij is het gewoon Nederlands, aangezien ik het vandaag zelfs nog versta. Aan bekrompenheid (ook niet die van toen) geef ik geen duimbreed toe.

Trouwens, de reden voor die verdeeldheid in taal is ook te vinden in de Katholieke Kerk vanaf de Spaanse tijd al. Missen werden zo bijvoorbeeld opzettelijk in zo veel mogelijke dialecten gehouden. Immers, men zag toen al in het Nederlands een 'gevaarlijke invloed' van Protestantisme. Dit achterlijke Contrareformatorische denken heeft men om een gekke reden kunnen volhouden tot in de vroege 20ste eeuw. Dit was fel in ons nadeel en een handeling uit het verleden die ik nooit zou ondersteunen, laat staan nu eren of als argument gebruiken voor de achterstelling van het Nederlands jegens het Frans in het vroege België.

Trouwens, de taalverdeeldheid an sich was nog een meevaller, de neiging om het als taal een andere naam te geven terwijl dat het duidelijk toen zelfs niet eens was is dat wel.

Er bestaat geen beter argument tegen België dan dit taalvoorbeeld en het feit dat sympathisanten van deze staat dit als een positief gegeven zien verandert die negatieve houding jegens België allesbehalve.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 mei 2011 om 12:43.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden