Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2004, 19:08   #862
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Nederland werd inderdaad pas een eenheidsstaat in 1795, toen de Bataafse Republiek uitgeroepen werd; daarvoor was het steeds een federale Republiek geweest van zeven gewesten, één semi-gewest en een aantal Generaliteitslanden. Je hebt overschot van gelijk als je de jacobijnse, nationale eenheidsstaat afwijst. Zelf ben ik ook een overtuigd voorstander van de federale idee (maar dan niet dat Belgische wangedrocht). Het is in de huidige omstandigheden maar zeer de vraag of je in (West-)Europa nog van echte nationale staten kan spreken... Dimitri, ben jij geen politoloog?
Nee, sociaal geograaf (in opleiding), maar dat overlapt wel voor een deel met politicologie.
Zonder de absolute waarheid te pretenderen, denk ik dat je nog wel van nationale staten kan spreken. Nederland is daar zelfs een goed voorbeeld van: er is weinig tot geen belangstelling voor een echte regionalisering. En zo zijn er nog wel heel wat staten. De EU heeft natuurlijk wel heel wat deelbevoegdheden overgenomen, dus landen zijn geen bestuurlijke eilandjes meer zoals vroeger, maar het is zeer onzeker hoe de Europese politiek zich zal ontwikkelen met al die nieuwe lidstaten. De verwachting is toch eerder dat het uitdraait op een losse statenbond dan op een bondsstaat. Maar zelfs om te komen tot een echte statenbond moet er nog heel wat gebeuren, ook en vooral in de interne keuken van de EU.
Citaat:
Het geheel lijkt me leuk, maar het lijkt me hier en daar een beetje onevenwichtig. Beide Limburgen, de Vlaanders en 'Zuid-Brabant' samenvoegen lijkt me inderdaad een goed idee, net als een aantal grote stadsgewesten, maar waarom zou je Gelderland, Overijssel, laat staan Drente of Flevoland per sé nog 'onafhankelijk' houden?
Je kunt het ook omdraaien: waarom zou je ze persé moeten samenvoegen? Okee, Flevoland is een twijfelgeval, maar als je dat herindeelt komt het zuidelijke deel terecht bij Holland waardoor dat nòg groter wordt. Het noordelijke deel zou dan bij Overijssel kunnen, waarna je Overijssel en Gelderland evt. kunt samenvoegen. Maar zo krijg je wel een gebied met zeer van elkaar verschillende deelgebieden, waardoor de samenhang misschien een beetje zoekraakt. Daarom hebben we die provincies voorlopig zo gelaten.

In het geval van Drenthe is de reden duidelijk: de Drenten hebben een eigen identiteit en willen graag zelfstandig blijven. Er is al eens sprake geweest van samenvoeging met de provincie Groningen, maar dat stuitte toen op fel verzet van de Drenten. Ook de regionalistische Partij voor het Noorden (Doomy, let op!), die pleit voor een landsdeel Noord-Nederland bestaande uit de drie noordelijke provincies, heeft geen hoge ogen gegooid. Bij de Europese verkiezingen haalde de partij nog 3,3% in Groningen, maar slechts 2,2% in Friesland en in Drenthe nog minder: 2,0%. Uit enquêtes blijkt het animo hiervoor in Drenthe ook zeer laag te zijn. Ik zou die provincie dus gewoon behouden, net als Zeeland overigens. In een (con)federatie is het immers geen enkel probleem als de deelgebieden sterk in grootte verschullen. Kijk naar Zwitserland, dat Zürich met een miljoen inwoners en Glarus met 40.000 inwoners verenigt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden