Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2004, 21:47   #864
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Maar Nederland en nu België zijn beide Koninkrijken en omdat er daarvan al zoveel verdwenen zijn/verdwijnen lijkt het mij een mooi idee om nieuw Nederland (zo noem ik het maar even) weer een Koninkrijk te maken.
Tja, smaken verschillen, hè. Ik zie er niets moois in, maar vind tegelijkertijd ook dat deze kwestie de Nederlandse hereniging niet in de weg moet staan.

Citaat:
Het is dan natuurlijk ook niet zomaar even geregeld dat alle politieke en economische instellingen maar naar Brussel verhuizen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als Brussel de hoofdstad wordt, betekent dat voor jou dat de hoofdstad verhuist, als je het op Amsterdam en Den Haag houdt, zien Vlamingen en Brusselaars het als een verhuizing van de hoofdstad.

Citaat:
Als je tot een hereniging wilt komen, moet je niet al teveel eisen gaan stellen, want daar heeft Nederland echt geen trek in.
Nu praat je als een stereotiepe Hollander. “Niet te veel eisen gaan stellen” moet voor alle partijen gelden. Brussel = centrum van de politieke macht en Amsterdam = het financieel-economische centrum lijkt me een goed compromis. Daar komt bij dat ik vermoed dat de Brusselaars eerder zullen instemmen met de status van de Nederlandse hoofdstad voor hun stad dan van de Vlaamse.

Citaat:
Ik draaf mijn rijtje dan nog maar een keer op: Amsterdam de (culturele) hoofdstad met het economisch centrum en de beurs, in Den Haag de landelijke politiek.
Hoezo Amsterdam de culturele hoofdstad? Ten eerste, bestaat zo’n officiële titel niet. Ten tweede, zijn Brussel en Antwerpen voor de cultuur minstens zo belangrijk als Amsterdam. De Hollanders zijn echt niet de grootste en zeker niet de enige cultuurdragers in de Lage Landen.

Citaat:
Die beide dingen dus zoals het nu al meer dan honderd jaar is, dat gooien wij in Nederland dus echt niet zomaar overboord hoor.
Nu hoor ik weer “die Hollander” praten. Daar schiet je niets mee op.

Citaat:
En vergeet niet dat de grote Nederlandse steden de laatste jaren juist enorm zijn gegroeid, om wat voor redenen dan ook (allochtonen), maar er zijn erg veel nieuwbouwprojecten.
Maar helaas missen ze nog steeds de stedelijke allure. En veel van de nieuwbouw is hoogstens van twijfelachtige esthetische waarde IMHO.

Citaat:
en vergeet ook niet dat Brussel, ook als nieuw Nederland er komt, nog heel lang Frans-getint zal zijn.
Dat zal waarschijnlijk twee generaties in beslag nemen. De eerste generatie die na de hereniging wordt geboren zal al goed Nederlands spreken, zelfs als ze het Frans als thuistaal hebben. De daaropvolgende generatie zal perfect nederlandstalig zijn.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden