Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2006, 16:21   #55
jehann
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 januari 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bob. Bekijk bericht
Als morgen hier iemand komt waarschuwen voor het gevaar van eskimos in dit land, dan betwijfel ik of iets in dat verband verkocht wordt.
Angst heeft een oorzaak, je praat het niemand aan zonder reden.
Iedereen is tot op zekere hoogte naief.
Naïviteit komt voort uit geloof en vertrouwen.
Steve Robert Stevaert (niet bepaald mijn grote voorbeeld) zei ooit:
" vertrouwen is goed, maar controle is beter "

kijk, ik ga u het recht niet ontkennen bang te zijn. Maar weet dat angst zeer relatief is. En mits de nodige conditionering kan je de mensen écht alles wijs maken. Zo ook die hele hype rond Kyoto ...
Neen, er zijn veel mensen die angsten aanpraten met reden. Zo is het een garantie op stemmen voor de een, extra onderzoeksbudgetten voor de ander. Maar er zijn genoeg mensen die er al te graag op in spelen.

Een laatste voorbeeld : zo maakt men de werknemers ook vaak bang dat de fabriek zou verplaatsen, het creeren van dergelijke angst in het bedrijf vergemakkelijkt herstructureringen ...

Vertel jij me eens jehaan waarom we zo moeilijk aan exacte statistieken omtrent geboortecijfers , criminaliteit en immigratie op basis van etniciteit
geraken ?

De verklarende variabelen van criminaliteit zijn erg divers. Nu om echt te kunnen bepalen of de etniciteit een verklarende factor is moet je kunnen abstractie maken van al de onderliggende factoren.
Zo kan je gewoon de data pakken en zeggen dat er meer allochtonen verhoudingsgewijs criminele feiten plegen (wat juist is) maar om dan te concluderen dat ze omwille van hun allochtoon zijn crimineler zijn is iets héél anders ...
Zo is aangetoond dat de sociaal zwakkeren in de maatschappij vlugger in de criminaliteit verzanden. Allochtonen horen ook tot die groep.

Totdat men met voldoende zekerheid kan aantonen dat de etniciteit de voornaamst verklarende factor is, hecht ik geen belang aan al dat geblaas en gebries van xenofobe populisten. Want tot dan kan men beter de criminaliteit aanpakken waar het het meest uitmaakt; de sociale herintegratie van de mensen aan de rand van de samenleving.

Ok, ik geef toe, niet zo simpel want dit betekent dat criminaliteit eigen is aan de samenleving en niet tot ras terug te brengen, maar het is wel véél realistischer en leent zich ook meer tot concrete maatregels.

En hier vervallen we dan naar goede oude gewoonte op dit forum in wat gerommel in de marge, zonder naar de kern van de boodschap te gaan.
En die kern is , een duidelijke oververtegenwoordiging (in wording) van een etnische groep , die in alle opzichten een gans andere benadering van wat een westerse samenleving inhoudt met zich meedraagt.

het is altijd gemakkelijk anderen van blindheid verwijten als ze uw standpunt niet volgen. Neen de kern is, is dat kant en klare oplossingen als zoete broodjes verkopen, maar zelden de realiteit benaderen.
Nu, geef anders eens een aantal voorstellen die ertoe leiden de criminaliteit af te nemen (ge moogt zo racistisch zijn als gewilt) en toets die maatregels dan eens aan al de gevolgen die deze teweeg brengen.

Tot dan denk ik dat u remedie met repressie verwisselt.

Groetjes
__________________
" At the age of six I wanted to be a cook, at the age of seven I wanted to be Napoleon, and my ambition has been growing steadily ever after"
jehann is offline   Met citaat antwoorden