Los bericht bekijken
Oud 6 januari 2008, 10:51   #1
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard Romeinse schenkingen aan de wereld

het verbaast me telkens weer opnieuw hoe vergelijkbaar de Romeinse wereld is met de Westerse wereld op gebied van techniek en wetenschap.

* Het Pantheon

Het eerste gebouw met een ronde koepel van die afmetingen. Een prestatie die pas eeuwen later werd geëvenaard.



* Colosseum

het allereerste stadion waarbij de meeste van onze moderne stadions nog niet kunnen aan wedijveren.
Schijne tribunes, overdekte dak bij hete temperaturen, kelders met liftsysyemen.
Men kon zelfs het Colosseum leeg laten lopen binnen het half uur. beeld u in, 50000 tot 80000 mensen die het stadion verlaten.



* thermen

Badhuizen waren voor de romeinen een deel van hun bestaan. Wij westerlingen kennen deze traditie maar pas de laaste 30 jaar. Zij gingen 2000 jaar geleden al naar thermen voor een bad, massage of sauna.

* Appartementen.

De Romeinse appartementen schelen niet zo verschillend als die van ons.

Een slaapkamer, living, badkamer, keuken, wc waren aalemaal aanwezig. De gelukkigen hadden zelfs stromend water en vloerverwarming.

* Aquaducten.

Wat wij pas de laatste 100 jaar doen ivm watervoorzieningen deden zij al 2000 jaar geleden.


Zo zijn er nog zaken die ik kan opnoemen maar dan ben ik tot morgen nog bezig.

Wat nog een geweldig gebruik van de Romeinen was, was het gebruik van beton (zelfs gewapend) in hun constructies.

Spijtig dat ze ten onder zijn gegaan.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden