Los bericht bekijken
Oud 4 november 2002, 20:52   #138
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Het Latijns alfabet was helemaal niet geschikt om iets in 't Nederlands te schrijven.
Maar Stefanie toch: we gebruiken volop het Latijnse alfabet!

Citaat:
Voor sommige klanken hadden ze geen letter, omdat die klank in het Latijn niet bestaat.
Die mag je me gerust eens vermelden.
Alle klanken behalve de u (die waarschijnlijk als oe uitgesproken werd) waren aanwezig.


Citaat:
Het was ook gesproken taal, een geschreven taal zoals ik die hier nu gebruik, bestond niet.
En al die schriftelijke bronnen (oudste: hebban olla vogulas...)?
Middeleeuwse literatuur?
Karel ende Elegast?
De Beatrijslegende?

Citaat:
Als ik praat, dan is mijn zinsbouw en zo anders. Moest ik nu mondeling op jouw bericht antwoorden, dan zou dat niet in juist dezelfde woorden zijn dan in dit schriftelijke antwoord. Er is een verschil. Ik herinner mij die aflevering destijds van Het huis van wantrouwen waarin Herman Brusselmans in Klare taal opschreef wat Jean-Marie Pfaff in dat interview gezegd had. Het was heel grappig om dat te lezen. Omdat het gesproken taal was. Nu wat betreft de Romeinen: De Galliërs waren helemaal geen barbaren. Die hadden een eigen cultuur en een eigen beschaving. De Romeinen kwamen Gallië bezetten en uiteindelijk bleef er maar weinig over van de Keltische cultuur. Maar op gebied van landbouw, ijzer smeden en kunst waren de Kelten heel ver gevorderd. Niks barbaar dus. Bovendien leefden ze meer in harmonie met de natuur dan de Romeinen. Ik las eens ergens iets over een Germaanse stam. Zij wilden niet in de stad wonen. Toen ze die éne stad veroverd hadden, verlieten ze die alweer, om zich in de buurt, in de natuur te vestigen. Zij hadden een band met de natuur en de kelten ook. Dus dat komen opvoeden is niet correct.
Je haspelt hier duidelijk Galliërs en Germanen door mekaar.
Gallieërs=Gaulles=Kelten=Walen
Steeds dezelfde woordstam.
Germanen huisden ten oosten van de Rijn.
Die zijn zelf nog Rome binnengevallen, terwijl de Galliërs eerder onder het Romeinse imperialisme te lijden hadden.

Superstaaf, heb jij mijn laatste zin wel goed gelezen? Ik schreef: Toen die Germaanse stam die stad veroverd had, bleven ze in de natuur wonen. Zij hadden een band met de natuur, en de Kelten ook. Niks door elkaar gaspelen, dus. Alles wat je daarover zegt, wist ik al. Ik heb daar verschillende boeken over gelezen en ik heb er afgelopen zomer nog een programma over gezien op T.V. Dat over de verovering van Rome, vernoemen ze in veel boeken. Dat stuk over Middeleeuwse Nederlandstalige teksten heb ik uiteraard niet zelf verzonnen. Ik zeg maar achter van de mensen die het bestustudeerd hebben en die er veel meer over weten dan ik. Dat zijn zware studies met veel vakjargon. Het is echt heel moeilijk, hoor. Ik weet ook wel dat we het Latijnse alfabet gebruiken. Maar eigenlijk is het er niet voor geschikt. Nu is het wel zo, dat ze met Algemeen Nederlands zijn afgekomen. Het is de bedoeling dat we met Vlamingen uit andere regio's en met Nederlanders kunnen praten en elkaar verstaan. De uitspraak is dus wat aangepast. Maar nogmaals: dat van dat Latijns alfabet dat niet geschikt is, heb ik van deskundigen. Ik ben wel vergeten om welke klanken en letters het ging. Tenslotte nog dit: het is een misvatting dat de Kelten zo achter waren. Zij hadden wel degelijk een beschaving. Zij hadden goeie landbouwtechnieken, en erg goeie smeden. Op het gebied van landbouw en smeedwerk waren zij absoluut niet achter. Zij hadden ook mooie kunstwerken. Bovendien had ik het hier over taal. Amerika heeft misschien meer politieke macht en meer militaire macht dan de EU, maar toch ben ik trots op mijn taal, het Nederlands. En trouwens, ik heb meer bewondering voor de oude Grieken dan voor de Romeinen. De oude Grieken hadden mooiere kunst, de Romeinen hun kunst was kitch en immitatie. De Romeinen waren oppervlakkig. Vergelijk maar eens zo'n Grieks toneelstuk met een Romeins gevecht in het circus. Of kijk maar eens naar die Griekse beelden.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden