Los bericht bekijken
Oud 11 augustus 2018, 20:29   #53
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.501
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik denk dat Erdogan en Putin duidelijke afspraken gemaakt hebben over Idlib.
En net als in Zuid-Syrië hebben de Russen ook afspraken gemaakt met afzonderlijke rebellengroepen. Groepen die zich vrijwillig overgeven worden niet gestraft, en mogen zelfs de stad blijven leiden, de enige voorwaarde is dat ze het gezag van de Syrische regering erkennen.
Dat gaat dan natuurlijk niet over de extremere groepen, wel groepen als FSA.
Wat de afspraken zijn tussen Putin en Erdogan is nog niet duidelijk, maar ik denk wel dat er een plan is. Turkije is ook Noord-West Syrië binnengevallen met stilzwijgende Russische toestemming.
Mogelijk blijven sommige gebieden in handen van de FSA, en zullen enkele kopstukken opgenomen worden in de regering, komt er een verzoening, dat is dan direct ook de "overgang" waar men het over heeft. Er zullen ook verkiezingen georganiseerd worden, mogelijk zullen FSA kopstukken en de Koerden daaraan mogen deelnemen. Natuurlijk zal Assad er wel voor zorgen dat zijn getrouwen in de meerderheid blijven. Er zal ook meer aandacht uitgaan naar de soennieten, want dat was de basis van de opstand tegen Assad, namelijk dat veel soennieten zich tekort gedaan voelden.
Soenieten kun je niet aan tegemoet komen, die willen gewoon meer islam in de maatschappij. Ik zie daar geen consessies aan gebeuren.

Volgens mij is Putin en Erdogan een Turkse exclusiviteit, niet voor hetgeen in Syrië gebeurt. Turkije is al wegen aan het aanleggen en zich in Noord Turkije (bij de Turkmenen) aan het ingraven, het lijkt me moeilijk dat dat een overeenkomst was, eerder Erdogan die Syrië een voldongen feit wil voorschotelen.

De Koerden willen meevechten in Idlib
http://www.rudaw.net/english/middleeast/syria/26072018
Hoofdstraat is offline