Los bericht bekijken
Oud 27 december 2015, 15:55   #16
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat je in het leven gewoon geluk moet hebben met je gezondheid.
Dat klopt deels. Het is wel een statistisch en wetenschappelijk feit dat rokende mensen gemiddeld zeven jaar vroeger het hoekje omgaan. Er zullen mensen zijn bij wie dat roken geen of nauwelijks invloed heeft op hun levensduur of gezondheid, er zullen er echter ook anderen zijn die wel twintig tot dertig jaar hun leven inkorten. Of op relatief jonge leeftijd kanker krijgen, een hartinfarct of een beroerte.

Maar vermits ik libertair ben, moet iedereen zelf die afweging maken: 'ga ik mijn rookpleziertje opgeven om een risico op voortijdig overlijden, ziekte of invaliditeit te beperken ?' Zelfde verhaal voor mensen die bovengemiddeld in het frituur passeren, lieden die graag meer dan een pintje drinken of recreatieve drugsgebruikers. Het is soms een wankel evenwicht tussen het beleven van haast hedonistische 'guilty pleasures' en verantwoord leven op lange termijn.

Maar zoals ik al zei, iedereen heeft daar volgens mij volstrekte zelfbeschikking over. Het verhaal van die 'oude ventjes op café' raakt echter kant noch wal. Er zullen er bijzijn die hun negentigste of honderdste halen, maar diegenen die de geest hebben gegeven op hun veertigste, vijftigste of zestigste, getriggerd door hun levensstijl, die geven dan niet meer thuis.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden