Los bericht bekijken
Oud 23 april 2016, 20:13   #45
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet de eerste keer in de geschiedenis, hoor. Op de vooravond van de Franse revolutie bijvoorbeeld was het kerkbezoek in het Franse koninkrijk vrij laag te noemen. En toen kwam de 19e eeuw en het grootste deel van de bevolking zat weer in de kerk.
Ja maar de 19de eeuw is niet de 20ste en nog minder de 21ste eeuw.

Dat de kerk de strijd nooit kon winnen tegen de opkomende ‘moderniteit’ in het Vlaanderen van 1918-1940 wordt heel goed weergegeven in een boek van Christian de Borchgrave met als titel God of genot’. De kerk verloor vanaf het begin der 20ste eeuw grip op de mensen. De burger die niet meer slaafs volgde wat de pastoor of de bisschop vertelde. Of deed alsof hij volgde, maar in de praktijk deed ie wat anders.

Dit proces van verlies aan autoriteit en gezag van de katholieke kerk op de doorsnee-burger in die jaren was traag, sluipend maar continu. Het bleek ook onherroepelijk tot nu toe. Immers, voor zover ik weet, ik heb nog geen revival van de katholieke godsdienst in Vlaanderen of België gezien. En ik zie het nog niet zo vlug gebeuren. Meer nog, heel wat kinderen weten zelfs niet meer wat een christelijk feest zoals Pasen of Kerstmis echt betekent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 april 2016 om 20:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden