Los bericht bekijken
Oud 12 december 2002, 18:28   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
De haat en ook de angst van moslims staan overal op dit messageboard. Er wordt gesugereerd dat de meeste oorlogen te maken hebben met de islam, wat niet het geval is (het heeft veelal met nationalisme en territorialisme te maken).
In allerlei bochten kronkelt u zich eens te meer om toch maar niet te moeten ingaan op de door eerder becommentarieerde punten.

Zoals al eens gezegd als antwoord op een van uw vroegere berichten: ik heb geen angst voor de islam en ik haat hen al evenmin. Door mijn contacten met moslims en studie van de islam (en nog steeds koop ik werken erover en bekwaam me er verder in) heb ik een zekere eerbied gekregen voor de beginselvastheid van de moslims, terwijl ik me er tegelijkertijd van bewust ben dat de islam een bedreiging voor onze samenleving vormt. Dit komt omdat onze maatschappij grotendeels inhoudsloos is geworden en geen leidende beginselen meer heeft die de samenleving stuwen. Onze maatschappij is zwak geworden, en van die interne zwakte kunnen moslims gebruik maken. In deze zijn juist de moslims in het Westen het gevaarlijkst: zij kennen de zwakke plekken van ons bestel heel goed en kunnen die dan ook uitbuiten.

Waar werd ergens gesuggereerd dat de meeste oorlogen met de islam te maken hadden?

Nu, de islam heeft wel een triestige reputatie opgebouwd als het over oorlogen gaat. Hun profeet Mohammed was daar het mooiste voorbeeld van: het Arabische schiereiland werd te vuur en te zwaard tot de islam bekeerd. Daar Mohammed de profeet is, werd zijn voorbeeld nagevolgd en de moslims zullen anno 2002 niet aarzelen het weer te volgen als de omstandigheden daarvoor gunstig zullen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden