Los bericht bekijken
Oud 5 september 2010, 18:41   #2
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Beste Piet

Ook ik denk dat politieke partijen niet nodig zijn voor een democratisch bestuur. Toch heb ik twijfels over enkele dingen die je zegt.

Zo ben jij voorstander van volledige directe democratie. De twijfel die ik hierbij heb, is of directe democratie zo veel beter is dan representatieve democratie. Indien het perfect zou werken, dan is directe democratie het toppunt van democratie. Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat iedereen elke keer tijd en zin heeft om na te denken over alle problemen om er vervolgens oplossingen en concrete uitwerkingen voor te bedenken.

Het lijkt me dat er enerzijds veel kostbare tijd van mensen verloren gaat bij een directe democratie en dat er anderzijds veel mensen geen inspraak hebben omdat ze wel hun tijd voor andere dingen gebruiken. Om geen kostbare vrije tijd van mensen te verspillen pleit ik voor arbeidsdeling: representatieve democratie. Die representatieve democratie wil ik wel zo veel mogelijk laten overeenkomen met een directe democratie, m.a.w. de voordelen van beide vormen van democratie kunnen gecombineerd worden.

Directe democratie kan werken op zeer kleine schaal, bijvoorbeeld een gezin of een parlement, maar zelfs een gemeente lijkt me al een te grote schaal, tenzij het mini-gemeentes zijn. Het bestaan van partijen lijkt me een beetje een uiting van het mogelijke feit dat de parlementen zelfs te veel leden tellen om deftig aan directe democratie te kunnen doen.

Misschien kan je het best de mensen de keuze geven of dat ze op partijen willen stemmen of op een individuele volksvertegenwoordiger of dat ze zichzelf vertegenwoordigen. Bij een democratie die naam waardig kan je er natuurlijk ook voor kiezen om je stem op te splitsen en te verdelen over verschillende partijen en/of individuen. Partijen kiezen zelf op welke manier ze de verkregen stem gebruiken. Individuen kunnen ervoor kiezen om in de periode tussen twee verkiezingen de stemmen over te dragen aan andere individuen en/of partijen om zo meer vrije tijd te krijgen.

Verder kan een door mensen gemaakt computerprogramma niet zo maar exact bepalen wat je wilt. Het kan alleen maar zien wat je aanduidt en niet wat je denkt dat er met het ding dat je aanduidt bedoeld wordt. Een computer doet in het algemeen ook niet altijd wat je wilt dat die doet, maar wel wat je zegt dat die moet doen vanuit al dan niet verkeerde bevelen.

Deze discussie is nog niet voorbij.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden