Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2012, 22:02   #208
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ken de man niet, nooit gezien of ontmoet, maar op basis van wat ik uit de kranten kan opmaken. Niet dat dat een sterke basis is om conclusies uit te trekken, gaat het niet om een paranoïde schizofreen.

Dat verondersteld incoherent handelen, Breivik leek me georganiseerd, zijn gedachtengoed over hoe Moslims en anderen Europa bedreigden leek me samenhangend en één geheel te vormen.
De conclusie die hij daaruit trok, laat staan dat hij die conclusies in handelen omzetten, waren iets minder echter. :-/

Zijn waanidee, verondersteld dat het om bovenstaande gaat, is volgens mij niet "bizar" te noemen. Extreem wel natuurlijk.

Belangrijker nog, is dat er hallucinaties moeten geweest zijn? Waren die er?

Gezien de man zich enorm ingelezen heeft, enorm voorbereid was en dit veelal georganiseerd, zal hij ook op de hoogte geweest zijn van de mogelijkheden die een ontoerekeningsvatbaarheids-verklaring inhielden voor zijn strafmaat. Daar zal hij handig op inspelen, om weg te komen.
Maar ik denk vooral dat de man in heel zijn enthousiasme misschien zelfs gehoopt had om in het geheel niet gestraft te worden, maar een werkelijke revolutie te ontketenen.


De man is volgens mij een narcist ... Het grootheidsideaal was in ieder geval aanwezig... of het overgegaan is in grootheidswaanzin? ... Tja ...

Ik dacht mij in een thread over de Noorse Anders te bevinden. Bovenstaande is dus zeker niet geldig voor KDG.


Bij KDG is er duidelijk iets ten zeerste niet in de haak. Als je de voorgeschiedenis aanhoort, zijn leeftijd in overweging neemt, ... het is consistent met de diagnose. Ik denk/hoop niet dat hij toerekeningsvatbaar kan geweest zijn op het moment van de feiten...
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 14 januari 2012 om 22:02.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden