Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2012, 22:37   #214
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Klopt. Blijkbaar gaan wordt er altijd van uitgegaan dat hij ofwel schizofreen is, ofwel psychopathisch. Ik denk dat hij van beide sowieso trekken vertoont. Het verklaart in ieder geval tegenstrijdige verklaringen van diens (gerechts)psychiaters. Zijn bizar gedrag kwam al rond de puberteit tot uiting, maar anderzijds was hij toen toch al geboeid door gruwel en je mag zijn grondige voorbereiding ook niet vergeten.
Klopt...

Het zal zeker niet makkelijk zijn.
Schizofrenie kan hij tot op zekere hoogte "faken" door te beweren dat hij hallucinaties heeft en met een geweldig waanidee af te komen, waarbinnen de twee moordzaken perfect passen.
...

Het feit dat hij zich afsloot van zijn omgeving, al vanaf jonge leeftijd, pleit ook voor prodromale verschijnselen van schizofrenie. Maar... het kan ook zijn dat hij gewoon zodanig weinig voeling met zijn medemensen en wat die allemaal dachten en voelden had...
Dan het feit dat hij werd buitengegooid bij zijn ouders... ik vraag me af waarom precies. En dan het lege appartement waarin hij was "gedumpt" (zo leek het toch min of meer) en waarbij hij totaal geen interesse had in inrichting blijkbaar, wat dan toch weer eerder wijst op een laag niveau van functioneren en in de richting van schizofrenie...
Maar als die schizofrenie zo ernstig was dat hij al ganse handelingen begon te doen rond zijn wanen, waarom hebben zijn medewerkers op zijn werk bv nooit iets gemerkt?
Over hem geen krantenartikels waarin staat hoezeer hij zich misdraagt in de gevangenis. We mogen er dus vanuit gaan dat dat aanvaardbaar is en niet zoals bv een RJ. Hoe lang zit hij nu al? Kan een psychopaat zich zolang in een gevangenis verstoppen? Dat denk ik ook weer niet...

Dan heb je bij schizofrenie nog het probleem dat de periodes van wanen en hallucinaties zich afwisselen met periodes van depressie ... Als je hem onderzoekt op een moment dat hij terug in een depressieve periode is, zal je van de wanen ed niet veel merken... Dat bemoeilijkt het dus ook en kan ervoor zorgen dat hij toch onterecht toerekeningsvatbaar wordt verklaard.

Je weet het dus niet, in ieder geval is hij hoe dan ook zwaar ziek.

Ik zou hem zelf wel een keer willen onderzoeken of de ruwe gegevens inkijken, gewoon uit pure interesse en de vraag waarom ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden