Discussie: Esperanto
Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2007, 09:53   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja dat is ook zo, maar ik heb me laten zeggen dat de 'esperantisten' duchtig aan het verouderen zijn en dat er tot nu toe geen jongere generatie is opgestaan om het roer over te nemen.
Als esperantist van de jonge generatie kan ik je alvast geruststellen: er staat een jonge generatie klaar, maar die is niet noodzakelijk eng verbonden met het verenigingsleven. Vroeger waren esperantisten sterk betrokken bij de verschillende verenigingen. Nu is dat veel minder het geval. Traditionele organisatie als de Wereldbond verliezen leden. Tegelijkertijd zien we ook dat Esperanto als medium gebruikt wordt door jongeren die zich evenwel niet noodzakelijk met de traditionele groepen verenigd voelen. Vaak staan we zelfs voor heel merkwaardige verrassingen. Zo ontmoette ik enige tijd geleden een Franse esperantist die buiten het verenigingsleven Esperanto had ontdekt, het grondig had geleerd tijdens zijn reis door Zuid-Amerika (en daar andere esperantisten had ontmoet) en tenslotte een boek in het Esperanto had geschreven over zijn reiservaringen. De man sprak vloeiend Esperanto, maar was op generlei wijze verbonden met enige van de traditionele verenigingen.

Wel is het natuurlijk zo dat Esperanto niet meer die massa aanspreekt zoals ze dat deed voor WO I en tijdens het interbellum. Dan was er echt een hausse. Die tijd is wel voorbij. Ongetwijfeld gaan we naar een kleiner aantal sprekers, minder verenigingsgebonden, ook veel minder ideologisch gedreven (de oudere generatie heeft het nog over "Esperanto als medium voor de wereldvrede" e.d. wat typisch is geweest voor hun tijd), maar daarom niet minder intens en op veel vlakken zelfs creatiever. Er is immers ook moderne muziek, poëzie, letterkunde... door jonge mensen.
Jan van den Berghe is offline