Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2010, 09:20   #69
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Wansmakelijk is de kiezer bedriegen en links opdelen in groepjes , belachelijk is daarna naar elkaar met scherp gaan schieten ipv te luisteren naar de kiezer .... wie wil er eigenlijk geen gezamenlijke lijst ? en waarom niet ?

We hebben "hetzelfde" doel en lopen op dezelfde betogingen enz .... waarom blijven verdelen ? Wie is daar beter bij ?
Kijk, als je echt eenheid wil, sluit dan aan bij de marxistische partij die nu, zonder enige discussie, veel grotere is dan alle andere groepen die zich in dit land op het marxisme beroepen samen. Linkse eenheid is meer dan een tijdelijk electoraal front: gaat LSP nu in een samenwerkingsverband blijven met de rest van GdF of ligt dat Front nu terug op zijn gat ? Als dat laatste het geval is: wat is dan de politieke geloofwaardigheid ervan: hoe kan het ooit naambekendheid krijgen, zijn programma in ruimere kring bekend maken, als het maar wordt (her)opgericht vlak voor de volgende verkiezingen ?

Je schrijft: we hebben heztzelfde doel, lopen op dezelfde betogingen enz... waarom blijven verdelen ? Wie is daar beter bij ?
Tja, inderdaad: wie wordt er beter van dat er hier 4, 5 groepen zijn die zeggen dat ze een links alternatief willen voor Spa. Vermits we hetzelfde willen, vermits PvdA er op een paar jaar tijd duidelijk in geslaagd is om qua inplanting en aanhang een zeer grote kloof te slagen met de rest van links in dit land, lijkt het me heel logisch dat de rest zich aansluit bij PvdA.
Er kan maar één zinnige reden zijn om dat niet te doen: je vindt dat het programma en de werkwijze van PvdA onverzoenlijk is met je eigen programma en werkwijze: in dat geval heeft je eigen groep natuurlijk wél reden om afzonderlijk door te gaan. In dat geval heeft de PvdA er echt niks bij te winnen om alleen maar een tijdelijke electorale samenwerking aan te gaan: we hebben op 4 weken 340 nieuwe leden bij en we hebben de adressen van vele 10tallen mensen die we nog moeten gaan opzoeken om lidmaatschap te bespreken dus ik schat dat we ongeveer 500 leden zullen bijwinnen: dat is véél meer dan ALLE groepen naast de PvdA samen tellen. Dus waarom zouden we dan onze tijd steken in een electoraal eenheidsfront dat direct na de verkiezingen toch wordt opgeblazen? Daar zit de kiezer nou echt niet op te wachten: je verwart de verwachtingen van LSP met dé kiezer of, (als je bij CAP bent, je denkt dat jou mening die van het volk is, gezien hun slogan : "wij zijn het volk") De resultaten van CAP (0,10 en LSP 0,20) zullen voor ons het verschil echt niet maken en vermits jullie compleet, maar dan ook compleet, onbekend zijn, zal de kiezer echt niet zeggen: "Aha, nu die van Cap en LSP samen met de PvdA een samenwerkingsverband hebben, nu ga ik er wel op stemmen."
De feiten in Wallonie tonen ook overdonderend aan dat de strategie van PTB er de juiste is: in 2007 behaalde PC en Cap samen 27.900 stemmen en de PTB 20.039, in 2009 hadden PC-GE, LCR, PSL en Cap-D'Orazio samen 23.313 stemmen en PTB 28.483 en in 2010 haalde het FdG 28.346 en de PTB gaat naar 51.065. Kortom het FdG haalt nog altijd maar evenveel als PC en Cap samen hadden in 2007 en de PTB is meer dan verdubbeld.
Maar ik ben reuze benieuwd: als eenheid voor jullie zo belangrijk is dan gaat het FdG nu dus verder op de ingeslagen weg. Als dat echt lukt, dan kunnen we over een paar jaar misschien écht wel eens gaan praten over samenwerking: dan hoeven we tenminste niet met 6 verschillende groepen in overleg te gaan en dan is tenminste in de praktijk bewezen dat die eenheid geen electorale woorden maar daden zijn. Maar ik geloof er dus niks van: de eenheid die jullie willen dient maar één belang: die van de versterking van de eigen organisatie want die vinden jullie beter dan alle anderen. Dat vind ik dus ook van mijn eigen partij: het verschil is dat ik er eerlijk over ben en dat ik me niet verschuil achter dure woorden: "jullie verdelen links."
Dus ofwel is er echt een basis voor eenheid: sluit dan gewoon aan bij PvdA en hou die partij op een linkse koers, ofwel liggen programma en werkwijze te ver uit elkaar: in dat geval : hou op met zeuren over eenheid en dat de kiezer dat wil en toon aan dat jullie kunnen uitgroeien tot een factor van betekenis: als je na ongeveer 20 jaar werking nog maar met 200 bent dan is er toch echt wel iets mis lijkt mij.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden