Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2018, 12:52   #17
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Toch even aan toevoegen dat generaal Paulus een UITDRUKKELIJK BEVEL had,van Hitler persoonlijk,om te blijven waar hij was.....

Een "commanding general" die dergelijk uitdrukkelijk bevel krijgt,moet dat niet zitten afhankelijk maken van het al dan niet verschijnen van hulp,maar het bevel van de hoogste leider opvolgen;verbatim...

Overigens bedacht snorreke generaal Paulus op het allerlaatst nog met een benoeming tot veldmaarschalk,waarschijnlijk in de hoop dat deze laatste dan zelfmoord zou plegen in plaats van zich over te geven en (wat natuurlijk kon vermoed worden) veel te vertellen aan de Sovjets....

Wat de slaagkansen van Manstein waren met zijn "ontzettingspogingen" is maar de vraag.....UIteraard hielden de Sovjets daar rekening mee en de Sovjet-kommandant,Zjoekhov,had tegen dan RUIME middelen ter beschikking om exact dat te voorkomen,hetgeen hij dan ook deed met zijn succesvolle omcirkelende offensieven....

Ik kan me overigens voorstellen dat ook de bevelen van Stalin nogal "dwingend" en "absoluut" geworden waren,en nogal SLECHT voor de gezondheid van falende generaals en veldmaarschalken...
Neemt niet weg dat Hitler (mede) tot razernij gedreven werd en in tapijten ging happen omdat zij bevelen van Hitler aan hun laars lapten.

Manstein moest beter weten..


Misschien had Manstein in 'codetaal' tegen Paulus kunnen aangeven; het sterven voor u alleen (zelfmoord); of sterven voor uw allen.

Wij hebben het hier niet over een route bepaling of bevel gebruik van type wapentuig. Het gaat hier over 300.000+ soldaten die op het punt stonden letterlijk opgeruimd te worden.

In mijn ogen is een professional in zo'n hoge postie gewoon een ongelofelijke hufter. Dit omdat hij zo'n enorm drama voor zijn ogen liet gebeuren. Ergo collega Paulus opschepen met loze beloften, waarvan Manstein wist dat hij deze niet waar kon maken..


Maargoed dit is een ''what if versie''..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 7 juli 2018 om 13:12.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden