Discussie: Rijkentaks van 70%
Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2019, 16:12   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
en wij hebben een beter idee, 1% vermogensbelasting voor wie meer dan 1 miljoen euro heeft
Dat is die fameuze vermogensbelasting in Frankrijk die Macron afgeschaft heeft voor aandeelhouders van Franse bedrijven.

Het probleem is dat "bezit" een eigenaardige notie is om te belasten. Stel dat ik het uurwerk van mijn grootvader heb waar ik zonder twijfel 10 miljoen zou voor geven. Is dat uurwerk nu 10 miljoen waard ? Als niemand anders dat ervoor over heeft ?

Stel nu dat ik een schilderij in mijn living heb van mijn grootvader, die een heel bekende schilder is geworden. Ik wens dat schilderij voor geen geld ter wereld weg te doen, het heeft sentimentele waarde voor mij. Maar blijkt nu dat de kunstmarkt zo is, dat ik het daar voor 100 miljoen zou kunnen verkopen. Moet ik nu op 100 miljoen belast worden, en mijn hebben en houden verkopen om de belasting op dat schilderij te betalen ?

Het is trouwens altijd op die "waardeschattingen" dat men mensen "pakt" met die vermogensbelasting. Ge bezit een dinges dat plots "veel waard" is geworden, en dan moet ge daar belastingen op betalen.

Nog beter: stel dat ik plots een bijzonder orgaan heb waar men veel geld voor wil bieden mocht ik het willen afstaan (). Moet ik nu eigendomsbelasting betalen op die waarde van mijn orgaan ?

En nu de strikvraag: stel dat ik iets WEET waar men veel geld voor wil geven. Moet ik nu eigendomsbelasting betalen op die KENNIS van dat geheim ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 januari 2019 om 16:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden