Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2020, 13:16   #196
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke inhoud? De ene keer lees ik van HO dat hij grote twijfels heeft over de historische waarde van het NT, een andere keer gebruikt hij passages uit het NT als historische zekerheid. Alle willekeurig naargelang de discussie en naargelang het standpunt dat hij wil innemen. Hier ook van Josephus. In verleden heeft ook al eens twijfels uitgebracht over die Joodse geschiedschrijver uit de Oudheid, maar nu wordt een verhaal uit een secundaire vertaling (waarover grote twijfels bestaat of geen latere interpolatie is) als waar neergezet.

Ik heb trouwens niet gesteld dat de Joden Jezus vermoord hebben. Wel dat Hij door hen de dood werd ingejaagd. Een door het hogepriester opgestookte menigte roept immers bij Pilatus dat Jezus gedood moet worden. Wel was het aan de Romeinen om een doodvonnis uit te spreken en uit te voeren. De Romeinse macht had dergelijke straffen tot haar bevoegdheid verklaard en afgenomen van het Sanhedrin.
Dan doe ik maar net als u. Wanneer het u past, is Jezus (een) God en dan weer, wanneer het u belieft, is hij weer een mens.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden