Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2017, 10:55   #2
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Sinds enkele jaren zijn er bij ons in Vlaanderen verplichtingen opgelegd bij nieuwbouw en renovatiewerken die samengevat zijn in de EPB *1.
In mei 2016 had ik de gelegenheid om een appartement in een nieuw appartementsgebouw te bezoeken die zijn attesten AREI en EPC ontvangen had en voldeed aan alle voorschriften. Als oud elektricien en technieker klimaatregeling was ik zeer benieuwd naar de praktische uitvoering van de, voor mij, nieuwe bouwvoorschriften.
Met enig ongeloof stelde ik vast dat er, voor mij, onaanvaardbare tekortkomingen waren aan deze installatie.
Zo was de verluchting die met ventilatoren en luchtinlaat en -afvoerkanalen was uitgevoerd, in het appartement zelf, niet afschakelbaar. Zelfs niet op dezelfde verdieping. De toestand van werking was ook niet zichtbaar (ventilatie werkt/werk niet).
Dit is volgens mij onaanvaardbaar omdat bij brand in de buurt, of andere ongevallen die gevaarlijke gassen veroorzaken, de overheid via de media oproept om “binnen te blijven en ramen en deuren te sluiten”. Als het gassen (of radioactiviteit, roet, of wat dan ook) zou betreffen die zich over de woningen verspreiden dan worden deze gassen direct via het ventilatiesysteem in alle woonruimten ingeblazen. De gevolgen kan men zich voorstellen.
Bij verdere studie van het onderwerp bleek ook dat bij natuurlijke ventilatie, die in bepaalde uitvoeringen nog is toegelaten, compartimentering bij interne brand niet meer voor de hand ligt. Enkel de binnendeuren sluiten om tijd te winnen om bij brand uit de woning te ontsnappen is nutteloos. In de meeste gevallen zal men zich daar, als bewoner, zelfs niet van bewust zijn.*2
Bij de recente hittegolf (juli 2017) werd besloten om de ventilatie overdag af te zetten wegens de constante invoer van zeer warme buitenlucht (overal koeling installeren was geen optie). Toch werd er aan de ventilatieopeningen nog een luchtstroom waargenomen. Dit denkelijk door de drukverschillen over de inlaat/afvoer van het verluchtingssysteem veroorzaakt door de weersomstandigheden. Het geeft in elk geval aan dat het eenvoudig stilleggen van de ventilatoren bij de instructie “binnen blijven en ramen en deuren sluiten”, onvoldoende kan zijn.


*1 http://www.energiesparen.be/epb/welkeeisen
*2 http://brandwondenstichting.nl/pers/...s-woningbrand/

Men kan zich terecht vragen stellen bij de strenge normen bij nieuwbouw en betreffende de eventuele neveneffecten die kunnen optreden.

Ik denk dat jouw bezorgdheid correct is maar men zal vermoedelijk pas reageren als er een ongeluk gebeurt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden