Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2010, 07:38   #35
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

Wat betreft Venezuela; ik stel voor dat jullie er eerst eens langs gaan om Chavez zijn politiek in werking te zien.

Heeft de man een punt? Ergens wel. Ware het aan de US, dan trok Venezuela binnen de kortste keren op Ivoorkust: enkelen gaan met het grote geld lopen, en de rest is straatarm en wordt onderdrukt ("zodat je er weinig last van hebt", zou de olieboer zeggen).

Maar Chavez zit helemaal aan het andere eind van het spectrum, en dat is evenmin goed. Een politieker "voor het volk, door het volk", die formule zien we in het zuiden van het land ook. Het lijkt totaal niet fout, maar is het wel. Want Chavez zijn methode komt erop neer dat hij probeert om zoveel mogelijk menselijke profielen te creëren die aan zijn "ideale kiezer" beeld voldoen. En daarmee bedoel ik; de net-niet-arme, nergens-in-uitblinkende, zichzelf-en-masse-reproducerende, sociaal-overbewuste burger.

Het resultaat zie je in de wijken rond de hoofdsteden. Echte sloppen zijn het niet, maar het is amper méér. Het zijn geen houten kotjes meer maar gebouwtjes van steen, kortom. En ze hebben soms stroom en water. Duh. Dit soort wijken breidt zich uit als een kanker. Het resultaat zie je ook in de bevolkingsstatistieken. En het resultaat zie je ook in de staat van hun natuurlijk patrimonium. Onder het motto "de staatsparken moeten toegankelijk zijn voor elke staatsburger", wat had je anders gedacht, worden parken onder de voet gelopen door horden lokale toeristen. En dat zijn er veel te veel. De natuur kan het niet aan. De balans is totaal zoek. Ik heb nog NERGENS, zelfs in de armste Afrikaanse landen niet, parken gezien die zo vervuild zijn als in Venezuela. Voorlopig hebben ze nog veel plaats voor hun menselijke expansie, maar ze maken dezelfde fout als overal; geen respect voor hun omgeving. Vroeg of laat gaat hen dat zuur opbreken.

De mensen op de boerebuiten zien het met lede ogen aan. En dan heb ik het niet alleen over de grootgrondbezitters in de LLanos hee. Ik heb het ook over de lokale mensen die op zo'n plantages werken. Geen haar op hun hoofd die eraan denkt om op Chavez te stemmen. Ze hebben nog liever hun simpel "agrarisch" bestaan, dan de stedelijke krotten van Chavez. En so what als de "patron" van de plantage méér verdient dan zijzelf? Ze hebben per slot van rekening geen honger, ze wonen goed, enz... Nog liever dat dan het plaatje van Chavez. Voor hen betekenen die woorden over het verdelen van deolierijkdom niets.

NB. Ik bezocht een aantal steden, een aantal natuurparken aan de kust, de streek rond het Maracaibo-meer en Coro, de Andes, en de LLanos. En dat net voor er verkiezingen waren.

Mvg,

J.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden