Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2004, 15:13   #8
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
een door de autoritaire staat gecontroleerde economie verschild in weze niet van het huidige systeem enkel een andere en enige aandeelhouder die dan eigenlijk een monopolie heeft. Uitbuiting zal waarscheinlijk veel groter zijn wand der is maar één werkgever en men heeft geen zak te zeggen. En onder het fascisme zelfs geen vakbonden meer om tegen de staatsuitbuiting te reageren.

trouwens als de sovjets het fout hebben aangepakt hoe zou jij het dan doen?
Het sovjet systeem mislukt om de volgende redenen :

- gebrek aan inzicht in afzonderlijke bedrijven : de macht lag te sterk bij de partij en te weinig bij de managers
- gebrek aan concurrentie
- loon op basis van werktijd, en niet op basis van prestatie

Door verschillende staatsbedrijven met elkaar te laten concurreren, met verschillende competente managers die elk voldoende inspraak hebben, en een loon voor iedereen op basis van prestatie zijn we al heel wat verder.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
effectieve democratie, wat moet ik daar onder verstaan? volgens mij is dat basisdemocratie maar daar was je ook tegen.
Onder effectieve democratie versta ik basisdemocratie. Ik geloof niet dat het systeem haalbaar is, en ik heb schrik dat de massa te veel macht krijgt. Maar, onder de veronderstelling dat ze toch haalbaar is, heb ik meer vertrouwen in een basisdemocratie dan in het huidige systeem. De reden is omdat ik liever verkies te geregeerd te worden door een incomptente massa dan door een incompetente elite.
IlluSionS667 is offline