Los bericht bekijken
Oud 18 november 2002, 21:45   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marieke
Ik ben van nederlandse afkomst en woon al meer dan 30 jaar in België.
Ik heb altijd gevonden dat er geen groter verschil is in mentaliteit dan tussen Vlamingen en Nederlanders (in het voordeel van de Vlamingen welteverstaan)
Ook heb ik veel sympathie voor de Walen. Er zijn veel meer overeenkomsten tussen vlamingen en walen dan tussen vlamingen en nederlanders. Ik spreek me hier uit over de mensen. Niet over de politiekers.
Daar twijfel ik als Vlaamsgezinde niet aan. Tenslotte hebben we ondertussen bijna een slordige tweehonderd jaar met elkaar opgetrokken en dat laat zijn sporen na. Wie bij de hond slaapt, krijgt zijn vlooien. Het zou abnormaal zijn mocht dat niet het geval zijn.

Dat is ook zo tussen Slovaken en Tsjechen. Toch hebben ook die hun eigen weg gegaan: het werd moeilijk nog samen een coherent beleid uit te stippelen. Dat is ook in België: het is bijna niet meer mogelijk een echt beleid op poten te zetten. De economische en sociale toestand is in beide delen van het land anders. Tot daar, zou je nog kunnen zeggen. Maar ook de wijze waarop mensen met die problemen willen omgaan en er oplossing voor zoeken is totaal anders. In de private sector is dat duidelijk. Een familielid van me, een bedrijfsleider, klaagt steen en been over het immobilisme in Wallonië. Wanneer hij met Walen zaken doet, moet dit anders gebeuren dan in Vlaanderen. Het gaat daar allemaal veel trager, veel nochalanter; corruptie wordt er als iets heel normaals beschouwd. Vlaanderen was in dat opzicht vroeger ook niet zo'n goede leerlingen, maar het wordt ondertussen beter. Vlamingen groeien steeds meer naar Nederland, vooral omdat bij in Vlaanderen Nederland vaak model staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden