Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2011, 08:17   #115
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zijn geen principes van het neo-liberalisme (ik ben geen neo-liberaal trouwens). Dat zijn de principes van de mens volgens mij. Maw, gelijk welk maatschappelijk systeem dat ge bedenkt, ge moet ervan uitgaan dat ELKE beslissingsnemer in het systeem (dus ook degene die het "implementeert") mogelijks uitgaat van bovenstaande visie. Als uw systeem daar niet tegen bestand is, dan is het een nep-systeem dat de test van de realiteit niet zal weerstaan, want het houdt geen rekening met de menselijke natuur.
Sta me toe hierop te repliceren met een copy-paste uit 'Agenda for a new economy' (David C. Korten):
Citaat:
Scientists who use advanced imaging technology to study brain function report that the healthy human brain is wired to reward caring, cooperation and service. The act of cooperation and generosity triggers the brain's pleasure center. It is entirely logical. If our brains were not wired for live in community, our species would have expired long ago. We have an instinctual desire to protect the group, including its weakest and most vulnerable members.
The lower, more narcissistic, orders of consciousness are perfectly normal for young children, but they become sociopathic in adults.
(en zo gaat dat boek nog wel enkele blz verder). Kort samengevat: wat jij omschrijft als de menselijke natuur, is dat helemaal niet. Ja, iedereen wilt voldoende welvaart om zijn basisbehoeften te dekken. Maar zodra daaraan voldaan is, worden gezonde mensen gelukkig door samenwerking en wederzijdse zorg. Niet door rijker te worden dan, en ten koste van, hun buren.
gertc is offline   Met citaat antwoorden