Los bericht bekijken
Oud 9 december 2015, 08:11   #61
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Inderdaad...
Nu ja, wij hebben ook geen geluk. Geen verkiezingen in zicht, geen (zware) communautaire dossiers, ietwat te veel monomaniakale posters, de PS in de oppositie, JMDD kwasi op pensioen, enz.
Het wordt snel saai. Gelukkig zijn er altijd onze monomaniakale posters die ik een beetje kan jennen (niet te lang, anders worden zij kwaad).
Wat mij het meeste zorgen baart, is dat veel mensen, ondanks een goed onderwijs, blijkbaar nog altijd niet in staat zijn om zelfstandig te denken. Ze lopen de eerste de beste roeper achterna en kunnen enkel in wit-zwart denken. Genuanceerd nadenken is er nog altijd niet bij.

Als ik pessimistisch mag zijn, wil dat zeggen dat toestanden zoals nu in Irak en Syrië niet opgelost kunnen worden door een beter onderwijs, emancipatie van de zwakkere sociale klassen of zelfs democratie. De mens is inherent op zoek naar een vijandsbeeld, een wij-zij tegenstelling en de luidste roepers en grootste demagogen zullen altijd het meeste volk achter zich krijgen.

Als ik optimistisch ben, zie ik dat die demagogen in West-Europa genre Wilders, Le Pen, De Winter nooit echt aan de macht geraken. Tot nu toe...
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline