Los bericht bekijken
Oud 19 december 2015, 00:03   #73
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Mmmjamisschien...

Wat mij zorgen baart, dat is de niet aflatende afstand tussen politiek en wat de 'gewone burger' zal noemen, goed wetende dat zoiets niet bestaat. Ik merk vaak op dat mensen zich distantieren van alle partijen. Zij willen niet meer voor 'traditionele partijen' stemmen, en ook niet voor de meer radicale partijen. In Frankrijk is die tendens heel zichtbaar. Bij ons minder omdat de N-VA erin geslaagd is om een deel ervan naar zich toe te trekken. Vraag is wel of ze dat lang zal vol kunnen houden...

Die afstand is naar mijn mening toe het grootste gevaar voor onze democratie. Democratie heeft nood aan kritische burgers die zich niet afkeren van beleid (lees: politiek in de Griekse zin van het woord), en die, op hun manier, deelnemen aan dat beleid. Democratie kan niet werken als er geen wisselwerking is tussen de burgers enrzijds, en hun vertegenwoordigers anderzijds.

En hier zit mijn grootste vrees: dat de kloof zo groot wordt dat de wisselwerking stopt. Dat de politieke vertegenwoordigers gewoon hun zin doen en dit mooi verpakt verkopen aan hun ongeïnteresseerde klanten, namelijk de burgers. Dat wou pas het einde van de democratie betekenen. En soms vraag ik mij af of wij die weg niet ingezet hebben...

Ik spreek hier mij niet uit over wie hier verantwoordelijk voor is, dat is een discussie op zich waard, en waarschijnlijk zjn er meerdere antwoorden op deze vraag.
Die partijen werken dat zelf in de hand omdat ze er inderdaad beter van wordt. En de NVA doet er gretig aan mee.

Als je het mij vraagt graven ze finaal hun eigen graf.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline