Los bericht bekijken
Oud 19 september 2012, 17:34   #14
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Pejoratief geformuleerd, maar ja, dat zijn onze drijfveren he. Voeg daar nog arrogantie en machtswellust bij, en het beeld is compleet.

Het is geen wonder dat de natuurlijke drijfveren van de mens als negatief voorgesteld worden, want als je een ander kan overtuigen om zijn drijfveren in te tomen, geeft dat meer ruimte voor om de jouwe te bevredigen. Hoe meer je anderen dus kan aanzetten tot "goede gevoelens" (en dus het verwerpen van al die termen hierboven), hoe meer er plaats is om je eigen drijfveren de vrije loop te laten. Geen wonder dus dat men "de mensen" probeert van hun "luiheid, gulzigheid, angst, arrogantie en machtswellust" af te houden. Zo is er meer plaats om mijn luiheid, gulzigheid, angst, arrogantie en machtswellust te bevredigen.

En waar komen al die "slechte gevoelens" vandaan ? Van een fundamentele spanning tussen wat we wensen, en wat mogelijk is: de fundamentele economische schaarste, die tot keuzes noopt. En dat is economie: de wetenschap van het keuzegedrag.
en keuzeovervloed maakt je dat gelukkig?
vroeger had je maar één keuze, en wanneer deze keuze fout was ?
ja, ik had geen keuze,
nu, als je nu een foute keuze maakt is het uw fout,
zelfs als je nu een goede keuze maakt , ben je nog ongelukkig , misschien heb ik niet de perfecte keuze gemaakt
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden