Discussie: Energie
Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2008, 13:19   #60
pekka_123
Provinciaal Gedeputeerde
 
pekka_123's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2005
Locatie: The Univers
Berichten: 983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Niet handig om in verkeerde quotes te werken; kan je dat aanpassen?
Omdat gezinnen over het algemeen geen winst-gerichte instellingen zijn
Een van de laatste locaties waar ik zat verbruikt op jaarbasis een 14GWh aan elektriciteit (en dat was dat een kleine productiesite). Bespaar daar 10% op, en je hebt dadelijk een daling van je kost met enkele 100k€. Weinig bedrijven zijn zo dom om dat niet te nemen...
Vanalles; gaande van productiepedrijven, FMCG-bedrijven tot chemie-concerns edm.

Blij dat je inziet dat het probleem niet zo eenvoudig is...
Spijtig genoeg wel ja. Zal je deze avond wel eens een referentie naar een boek geven (basis energie en energievoorziening), mocht je dat willen.

Waterstof is geen drager van elektriciteit; je kan het wel gebruiken om elektriciteit op te wekken.
En waterstof is leuk, maar inderdaad een dure aangelegenheid, waar nog geen infrastructuur voor bestaat. Bijkomend probleem, het is nogal explosief (ik wil gerust naast een kerncentrale wonen, maar als het even kan ga ik niet naast een grote opslag van waterstof wonen - tenzij gekoeld, maar dat kost ook weer eens energie).

Allereerste probleem is echter: met welke energie ga je waterstof maken? Het is één ding om België vol te planten met windmolens en zonnecellen die uberhaupt aan de vraag op moment x kunnen voldoen, het is een heel ander ding om zodanig veel overcapaciteit te zetten, dat je genoeg waterstof kan maken om dode momenten op te vangen.
Mijn punt was, wat betreft die diepvriesindustrie, om de BTW te verhogen op producten die men ook vers kan kopen en dus een pak minder electriciteit / energie verbruiken.
Er bestaat NOG geen infrastructuur voor maar men heeft ook niet gezegd dat men de kerncentrales vandaag wil sluiten, al zijn er een heleboel mensen die dat er van maken.
Het dode moment opvangen van het huidige electriciteit verbruik misschien niet, maar ik geloof toch dat het verbruik een pak naar beneden kan.
Een heleboel mensen interesseert besparen niet, die willen enkel zo veel mogelijk kunnen uitgeven of sparen (de ouder generatie dan) zonder te moeten bezuinigen want dat houdt verandering in en daar houden mensen niet van. Vermits een deel van deze leden van die gezinnen ook een eigen bedrijf hebben, al is het maar een klein...
Nee, water is geen drager van electriciteit maar het kan zo wel beschouwd worden omdat waterstof terug vrijkomt onder vorm van electriciteit.

Laatst gewijzigd door pekka_123 : 24 juli 2008 om 13:33.
pekka_123 is offline