Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2007, 21:37   #28
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
neen, omgekeerd: dat de staat pas belasting mag heffen nadat stemrecht is verleend.
Ons land is een doorvoerland. Samen met Nederland (Rotterdam) zijn we de grootste poorten van Europa. Als die mensen betalen belastingen. Nu weer met het bewuste wegenvignet bijvoorbeeld...ga je al die mensen laten meestemmen? Dat kan toch niet?!

Neen! De tijd dat stemrecht te koop was (meervoudig stemrecht) is al lang voorbij. We gaan de wijzer niet terugdraaien in de geschiedenis. De strijd om stemrecht heeft ons te veel gekost. Sommigen zijn er voor gestorven.

Dat allochtonen belasting betalen is niet meer dan normaal. Ze mogen ook ten volle genieten van onze samenleving. Zij mogen genieten van onze infrastructuur ons sociaal vangnet ons huisvestingbeleid, ons onderwijs noem maar op. Daarvoor wordt het belastinggeld ook gebruikt.


Maar wie wil stemmen moet lid worden van de club. En tegenwoordig gaat dat heel gemakkelijk (snelbelgwet) volgens sommigen iets té gemakkelijk zelfs. Dat is ook heel normaal.

Stel je hebt een voetbalclub. Wie mag mee beslissen? Enkel de leden, niet de supporters uiteraard die nochtans ook meebetalen. Of neem nu bijvoorbeeld de SP. Wie mag stemmen binnen de SP? Enkel zij die lid zijn uiteraard. Dat is ook heel normaal. Dat gaat overal zo.

Ik zie niet in waarom niet-Europese burgers, die weigeren Belg te worden, inspraak zouden moeten hebben in ons beleid. We gaan ons land toch niet laten besturen door buitenlanders zeker? Neen! Ik ben daar radicaal tegen. Ze moeten maar Belg worden en dat kan zelfs zonder dat zij hun eigen nationaliteit moeten opgeven. Wat moeten ze nog meer hebben?

Maar ik begrijp de redenering wel hoor. In feite zegt men: "Waarom zouden de vreemdelingen niet mogen meebepalen, hoe groot de ramen moeten zijn voor het huis waar we straks samen in gaan wonen?"

Klinkt heel logisch.

Maar het antwoord is heel simpel en even logisch. Namelijk omdat men steevast weigert om lid te worden van het gezin dat in dat huis gaat wonen. Men gedraagt zich met andere woorden als een "gast."

Welnu is het overal ter wereld vrij ongepast en onbeleefd om als gast te gaan bepalen wat de gastheer moet doen in zijn huis. Zeker als die gastheer de gast uitnodigt om lid te worden van zijn gezin en deze dat weigert.

Zo zie ik het een beetje.

Paulus.
Paulus is offline