Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2018, 05:07   #17059
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Waarom zat je dan gisteren te meesmuilen van die arme catalanen die geen spaans kennen en die voor een spaanse rechter moeten verschijnen ?

Het punt is niet dat catalanen geen spaans kennen, uiteraard kennen ze dat. Het punt is dat het onderwijssysteem doorgeslagen is tot op het punt dat ze in veel scholen proberen GEEN spaanse les meer te geven.
Ik vind het persoonlijk een heel goede regeling dat zij in catalonië vertrekken vanuit het catalaans als eerste taal in het onderwijs, maar niet proberen om tweede taal spaans dood te knijpen. Want dan krijg je de reactie die er nu vanuit Madrid komt.
Universiteitsstudenten blijven niet noodzakelijk hangen in hun provincie, en met enkel catalaans kunnen ze nergens aan de bak. Wisselwerking is nodig. Het is volstrekt fout om onderwijs als wapen in te zetten voor een sluipende onafhankelijkheidsstrijd.
Daar ben ik het mee eens, en ik ben trouwens tegen Catalaanse onafhankelijkheid, maar de reactie van Madrid is totaal misplaatst en zal voor een hevige tegenreactie zorgen, het creëren van martelaars en een veel sterkere verankering van het Catalaanse nationalisme bij de jeugd, die ziet hoe hun vaders opgesloten worden wegens hun engagement.
tomm is offline   Met citaat antwoorden