Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2017, 13:09   #6950
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

Ten eerste zou ik graag de bron van die grafiek kennen, en waar het op gebaseerd is.
De bron was jij eigenlijk... Jij hebt me op dat raport gewezen.


Citaat:
Ten tweede doet het Britse spoor het volgens die grafiek slechter dan Frankrijk, Duitsland, Nederland, etc.
Maar de maatschappelijk kost is wel een pak lager dan bijvoorbeeld België. Kan je dus eindelijk eens ophouden met de kwakkel te herhalen dat het Britse spoor de belastingbetaler meer kost.


Citaat:
De bakker maakt brood uit meel. Die maatschappijen krijgen geld en materiaal ter beschikking, doen niets zelf behalve "beheren".
Ik ben de eerste om te stellen dat de TOCs meer risikos moeten durven (en mogen) nemen. Vandaar dat ik ook eerder voor het Japanse privatiseringsmodel ben.

Citaat:
De privé-maatschappijen zouden een meerwaarde zijn moesten ze beter kunnen tegen minder geld dan staatsbedrijven. Maar de vergelijking met Europese landen waar het spoor grotendeels in staatshanden is doorstaan ze niet.
En communisme zou beter zijn dan kapitalisme moesten we in China een hogere levenstandaard zien dan in Europa...

Het punt is dat je niet het VK met het continent mag vergelijken als je enkel maar de effecten van privatisering wil beoordelen. De context is belangrijk. Dat is iets wat jij anders graag blijft herhalen.

Ook in Nederland en Duitsland zien we immers dat privé bedrijven er in slagen goedkoper te zijn dan de staatsbedrijven. Of hoe anders verklaar je dat bijvoorbeeld Transdev openbare aanbestedingen wint ten koste van DB?

Waarom is het een slechte zaak als een Duitse deelstaat er in slaagt om meer OV voor haar geld te krijgen?


Citaat:
Die 10 miljoen moet zo efficiënt mogelijk besteed worden. Het VK is substantieel duurder dan de staatsmaatschappijen in de rest van Europa, voor een product dat niet merkelijk beter is.
En hoe zorg je dat dit zo efficiënt mogelijk besteed wordt?

Wel, zie mijn antwoord hierboven.

Zien we in het VK overigens ook. Een van de gevolgen van het feit dat bepaalde concessies behoorlijk winstgevend zijn is dat de TOCs er behoorlijk wat voor over hebben om die te mogen behouden. En dat geeft de overheid een drukkingsmiddel. Bijvoorbeeld is het gebruikelijk dat een TOC verplicht wordt om de dienstregeling uit te breiden als voorwaarde voor een vernieuwing van de concessie.

Citaat:
Subsidies zijn onmisbaar. Anders zullen veel minder mensen de trein nemen, meer mensen de auto, wat slecht is voor economie, milieu, fileprobleem, etc.
En dat kost de staat nog heel wat meer dan de subsidies...
Wat als we ook eens ophielden met de auto te subsidiëren?

Dan zijn subsidies niet langer meer onmisbaar, zoals in Japan bijvoorbeeld.


Citaat:
Nee hoor, op het laatst met I11 en I6 rijtuigen. Die reden op UIC regime. Dat willen zeggen dat de deuren niet centraal vergrendeld kunnen worden.
UIC regime wil zeggen dat de deuren automatisch op slot gaan van zodra de trein beweegt.

Citaat:
Wie zegt dat? Niemand zit te wachten op het Engelse systeem...
We zullen zien over een paar jaar als Frankrijk eindelijk ophoudt met vals te spelen wat publieke OV contracten betreft.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 20 juli 2017 om 13:18.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden