Los bericht bekijken
Oud 13 juni 2017, 16:15   #269
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals ik al vroeger stelde, taal helpt natuurlijk, maar is niet altijd doorslaggevend. Kijk naar Zwitserland. Wij staren ons nu dood op de eenheid van taal. Dat past in onze tijd en voor wat onze contreien betreft. Maar dat is niet altijd zo geweest.

In de tijd van het VKN bijvoorbeeld was godsdienst een even belangrijke verbindende factor als de taal. En vermits er verschillende en andere godsdiensten als machtsfactor waren in het het Zuiden en het Noorden van het rijk van Willem I , die zich gedroegen als kat en hond tegenover mekaar, blijkt dat deze tweespalt zeker één van de redenen geweest te zijn voor het mislukken van het VKN.

Bovendien blijkt uit geschriften uit die tijd dat zelfs een zogenaamde zelfde Nederlandse taal van de mensen uit het Noorden niet altijd herkend en erkend werd als dezelfde taal die de anderen uit het Zuiden spraken. Ik heb het al vaak aangehaald en doe het nu nog even. Jan Frans Willems (nochtans een orangist en dus zeker een onverdachte bron) zegt dit zelfs openlijk in 1824:

"De meesten (de Vlamingen) geloven dat hun het Hollandsch even vreemd zy, als het Hoogduitsch, of eenige andere aanverwante tael.
..,enz.

En zelfs nu nog steeds hebben heel wat woorden uit het Nederlands van uit het Noorden niet helemaal dezelfde connotatie als dezelfde woorden uit het Zuiden. Maar goed , daar ga ik niet meer over 'doorbomen'.
Jij bent duidelijk de enige die daar last van heeft...
quercus is offline   Met citaat antwoorden