Discussie: Het Hydra Monster
Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2015, 00:20   #52
griezel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2015
Berichten: 3.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk bericht
Eens u binnen Europa een nulgroei bereikt, zal dit effect verloren gaan door immigratie; hetgeen direct de druk verlaagt bij de landen die u op dat moment zo wilt aansporen om in uw voetsporen te volgen. Of is dit niet wat er de afgelopen dertig jaar gebeurt is?

Ik onderschrijf uw standpunt betreffende overbevolking en zodra er een partij komt die pleit voor een passieve bevolkingskrimp zal ik terug gaan stemmen, maar echt geloven dat dit veel zoden aan de dijk zal zetten doe ik niet.

Waarom maakt u zich eigenlijk zo druk en tracht u angst te verspreiden? Indien de rampscenario's zich ontvouwen zoals u die zich voorstelt zullen deze immers de grootste impact hebben op de armste landen met een grote bevolkingsdichtheid. Er volgt een gedeeltelijke eliminatie van de populatie wat zal resulteren in een lagere druk op de planeet en een nieuw evenwicht. Permanente schade aan de natuur zal binnen de perken blijven zolang we niet vervallen in biologische, chemische of nucleaire oorlogsvoering, en in de loop van eeuwen/millennia zal de de natuur zich herstellen. Tenzij we natuurlijk in herhaling vallen en laat onze geschiedenis nu net tonen dat we graag stommiteiten herhalen.

Zelfs het worst case scenario waarbij de mensheid er effectief in slaagt om zichzelf uit te roeien, zal niet meer zijn dan de natuur die zijn gang gaat. De radicale verhoging van intelligentie bleek een slecht experimentje van de natuur dewelke het aanpassingsvermogen van de soort niet verhoogde en resulteerde in de uitsterving ervan.
Moeten we het echt een drama vinden indien wetmatigheden die we zelf hebben kunnen omschrijven ook op ons toegepast worden? Het leven an sich is immers compleet doelloos, of er nu een soort bestaat die alles keurig kan registreren en bestuderen of niet maakt uiteindelijk geen sikkepit uit.
Het einde van de mensheid is geen drama voor u ? Goed.
Maar zonder strijd ten onder gaan is voor niets goed. Passief afwachten tot we allemaal kapotgaan, niks voor mij.
Dus, de zaak bestuderen, en proberen een uitweg te vinden, is niet meer dan normaal, het zit in onze natuur ingebakken om te zoeken naar oplossingen.
griezel is offline   Met citaat antwoorden