Los bericht bekijken
Oud 27 april 2019, 06:27   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Waarom niet? Dat is ontwikkelingshulp die echt resultaat heeft. (tenzij ze allemaal hier blijven, maar in dat geval profiteert ons land ervan, dat is natuurlijk niet de bedoeling van ontwikkelingshulp)

Zoals U weet ben ik geen grote fan van het Angelsaksische systeem. Maar een ding hebben ze goed begrepen, namelijk brains aantrekken voor over de hele wereld.
Dat hebben ze hier dan weer niet goed begrepen, ze zien een zwarte of bruine en denken oeioei hij zal m'n portefeuille stelen of leeft van het OCMW. Terwijl sommigen hier hersenchirurg, kernfysicus, ingenieur, etc. zijn en veel meer bijdragen aan onze economie dan de gemiddelde Belg.

Dat is iets dat ik begrepen heb uit die reportage in Denderleeuw. Veel Vlamingen die geïnterviewd werden zitten hele dagen op café, kunnen geen AN of Frans spreken en zijn amper geletterd.
Veel Afrikanen (niet allemaal natuurlijk) zijn universitair geschoold en hebben een goede job in Brussel.
Ik merk ook in Afrika (Kenia) dat mensen over het algemeen niet dom zijn en zeer inventief. Moet ook wel om daar te overleven.
Men heeft het over luie negers maar in Kenia werken de meesten die een job hebben meer dan 12 uur per dag, 6 op 7. Daarenboven staan ze ook nog eens uren in de file of lopen ze naar hun werk, soms leggen ze dagelijks een marathon af gewoon om op hun werk te raken (niet voor niets winnen Kenianen steeds elke marathon). Dat werk is dikwijls zeer arbeidsintensief.
De huidige ontwikkelingshulp is veel te duur tegenover het resultaat en is slechts een druppel op een hete plaat.
Men moet de mensen niet nara hier halen om ze te helpen, men moet ze terplaatsen gaan helpen.

En ja, sommige landen trekken brains aan uit heel de wereld, maar daar staat een goede verloning tegenover.
Je zou er versteld van staan hoeveel die aan inkomsten hebben.
Die doen dat echt niet uit liefdadigheid.

Ik heb het er laatst nog met enkele van mijn kinderen over gehad om naar Afrika te vertekken.

Als IR kan mijn schoonzoon er het dubbele verdienen van wat hij hier heeft.
Mijn dochter kan er met haar master even veel verdienen als zij en haar man nu samen hebben.
Mijn zoon kan er 3 maal zoveel verdienen als bouwkundige, tegenover wat hij hier heeft.
Mijn jongste zoon kan er met zijn technische bachelor ook het 3 dubbele verdienen van hier verdienen.
En via een open systeem binnen de Belgische wetgeving, kunnen zij dan nog eens de volledige Belgische sociale zekerheid behouden.
En in geval van problemen, worden zij nog eens op kosten van de belastingbetaler gerepatireerd.

En de reportage in Denderleeuw staat zeker niet voor de gemiddelde Belg.
De meeste café in België staan op de rand van het bankroet en de meeste Belgen houden gewoon niet voldoende over om op café te kunnen gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden