Discussie: Einstein
Los bericht bekijken
Oud 26 september 2011, 20:26   #46
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
2 - De tweelingparadox.

Maar in de behandeling van de tweelingparadox wordt de aarde wel weer als stilstaand beschouwd en is het de reiziger die weggaat, terwijl er geen rekening wordt gehouden met het feit dat de aarde een beweging maakt om de zon met een snelheid van 30 km/sec. en bovendien ook nog een beweging in de melkweg van 220 km/sec.
En verder bewegen de Melkweg en de Andromedanevel naar elkaar toe met een snelheid tussen de 100 en 140 km/sec.
Dan lees ik verder dat de sterrenstelsels van onze Lokale Groep zich ook nog eens naar hun eigen centrum toebewegen. En het is dan waarschijnlijk dat onze hele lokale groep op zijn beurt ook weer beweegt binnen een nog groter systeem van clusters en superclusters.
En volgens mijn eigen mening moet ons heelal op zijn beurt ook weer bewegen ten opzichte van andere heelallen, enzovoort tot in het oneindige, waardoor ook de bewegingen eindeloos vermeerderd worden tot ver boven de lichtsnelheid en zelfs werkelijk oneindig moeten worden. Of de theorie van Einstein dan nog steeds zal blijken te kloppen is nog maar de vraag. Ik meen ergens gelezen te hebben dat die theorie niet meer klopt als sterrenstelsels zich heel ver van elkaar vandaan bevinden,* maar dat het alleen klopt in een nabijheid van elkaar.

*Zie Martin Gardner: Relativiteitstheorie voor iedereen, blz. 134 en 62 en hoofdstuk 10.
Man wat kan jij een stukje door elkaar haspelen....

Hebt ge nu al door wat een paradox is en dat dat tweelingen paradox enkel een gedachte-experiment is in de SR ?

ps. Er bestaat ook een versie met ruimte-scheepjes vér genoeg verondersteld van lastige melkwegstelsels .
Volgens mij speciaal gemaakt voor mensen zoals gij die nogal problemen hebben met het bos door de bomen te zien.
Men kapt als het ware op voorhand al die lastige bomen

Laatst gewijzigd door praha : 26 september 2011 om 20:29.
praha is offline   Met citaat antwoorden