Los bericht bekijken
Oud 15 november 2017, 14:03   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
steenkoolcentrales, lol.

Ik vraag me toch waarom je een fetish hebt voor een technologie is zo gigantisch schadelijk is en naast CO2, roet en andere vuiligheid ook nog eens een pak meer straling verspreidt dan kerncentrales.

De kerncentrales blijven open. Zelfs al memmen politici anders. Er is geen alternatief. Op 7 jaar tijd heb je geen massa gascentrales bijgezet. Onze klimaatdoelstelling mogen dan ook naar de vuilbak verwezen worden.

De enigste oplossing is ze openhouden, en op termijn de oudste vervangen indien er voldoende hernieuwbare capaciteit is, inclusief buffering.

En dat gaat geld kosten. Wel, ik denk dat de overheid zelf maar eens moet investeren (via een overheidsbedrijf). De rente staat laag, en de opbrengsten van herniewbare energie zijn hoog. En niet de factuur laten betalen via de energierekening. Maar gewoon business doen.
Ik heb het al gezegd: het enige probleem met steenkoolcentrale is CO2, een beetje meer als met gascentrales.
Maar ik realiseer mij ook dat de steenkoolcentrales in een veel te negatief daglicht gesteld zijn en dat die er dus niet gaan komen.

Net zomin als nieuwe kerncentrales trouwens.

Eigenlijk is het quasi zeker dat er tegen 2025 géén nieuwe centrales komen.

Daarom moet men kijken naar:
1) gegarandeerde import vanuit de buurlanden (eventueel met investeringen van België ter plaatse)
2) buffering voor de groene energie die we nu hebben en die er gaat aankomen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden