Los bericht bekijken
Oud 19 december 2019, 11:47   #330
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is bij u geen inhoud. U stelt gewoon: "Ik hecht er geen waarde aan, omdat het volgens mij niet kan."
Hier is dan alsnog enige inhoud.



upload from wikimedia.org.

In 1342 is de 'gebeurtenis' op meesterlijke wijze verbeeld door Ambrogio Lorenzetti. Het paneel was bestemd voor het hoogaltaar van de kathedraal van Pisa. Nu is het in de Uffizi in Florance. Simeon houdt het kind vast en Hanna profeteert. En 'Lukas' merkte nog even op dat zij elke dag in de tempel stond (te bedelen) en dat ze weduwe was en zeven jaar met een man was geweest. (Zij was kinderloos en had nooit, of sedert ze weduwe was, nooit een orgasme gehad. Een voorbeeld van kuisheid. Ze had ook de hoer kunnen spelen.).
De duif ligt op de lessenaar van de priester en kijkt vriendelijk toe voordat zijn kopje er af gaat. De pronte dame die het kind heeft aangeboden is van koninklijke bloede, want ze is gekleed in koninklijk rood en blauw. Het zal Maria zijn, flink uit de kluiten gewassen en acht dagen na de bevalling al weer vertrokken uit Bethlehem en op de ezel naar Jeruzalem gereden. Het is 2 jannuari 3 v. C. of 7 n. C. Wat doet het er toe. Oh ja, dat vergat ik nog. God het Zoontje staart omhoog en zuigt op zijn duim. Wat zou dat betekenen? Hij ligt op een grauw kleed en dat verwijst alweer naar zijn dood. Tobt Hij daarover? En achter Hem twee boze joden.

Laatst gewijzigd door Piero : 19 december 2019 om 12:17.
Piero is offline   Met citaat antwoorden