Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2018, 13:59   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik heb de impact assessment gelezen; ik ga akkoord. Ik dacht dat tot -50% er nog steeds societal benefits zijn. Dat is dus werkelijk geflipt he. Destijds bij de 120gr en later 95gr normen was het steeds aan societal cost en had de lobby in feite gelijk (eerst elders reduceren waar het goedkoper is). Toen was het argument dat "elke sector moet bijdragen", wat eigenlijk economisch weinig steek houdt. Soit, er zijn toen ook normen gekomen, minder streng en (zogezegd) aan societal cost. (quod non volgens de ex-post studies trouwens)

Die vlieger gaat nu niet meer op; blijkbaar zijn de geactualiseerde marginal abatement cost curves veel vlakker geworden (i.e. emissie reducerende technologie is minder duur dan vroeger), vooral door de verwachte doorbrak van EV's.

De normen konden dus inderdaad strenger, en ik dacht dat het zelfs nodig was om de Effort Sharing targets te halen. Dat is dus wat ik niet snap he, eerst zeggen dat je zoveel gaat reduceren en dan het ambitie-niveau van die ene hefboom die je hebt onvoldoende hoog zetten.
Voor zover ik begrijp is het in Duitsland ook het ministerie van financiën die andere departementen over de streep heeft getrokken om zelfs maar de -30% te aanvaarden, enkel en alleen omdat Financiën had berekend dat er met een lager doel een grote boete op hen lag te wachten doordat Duistland de ESR-targets niet zou halen. Allé, stel u voor...

Ach ja, -35% is toch al meer dan wat de Europese Commissie had voorgesteld, wat trouwens ook best opvallend is.
Wat Electrek-site en overwegend EV-fans ervan denken kun je in de vele reacties lezen:
Citaat:
https://electrek.co/2018/10/10/europ...ion-pushbacks/
Last night, the Council agreed to a compromise with less aggressive new targets for the CO2 emissions of cars and vans:
2025 2030
Cars 15% 35%
Vans 15% 30%

146 Comments:

Commentatore • 2 hours ago

A month ago...

Mercedes to the public:
"We are going all-in with EVs"

Mercedes to governments:
"Ehi... (whispering) we can't meet this C02 reduction. The EQC is just a low volume/show car. Don't believe our presentations. We want to keep selling lots of gas cars!"

---

Change Renaissance77 • an hour ago

We need a ban on production of ICE vehicles by 2030. That would be serious. A 30 to 35% is hilarious.

WHO: 7 million die prematurely every year from air pollution
(...)

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2018 om 14:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden