Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2021, 14:03   #15
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met we bedoel je België.

Het gaat wel over een Europees stroomnetwerk. Die leidingen stoppen niet aan de grens.

Bijna de helft van de EU-landen ligt voor op schema qua hernieuwbaar aandeel, en andere zijn goed op weg.


Nog werk voor de boeg, toch in bepaalde landen.

Aja plaatje van alle EU-landen met hun targets aandeel aan totale energie:



Die EU-20% is gehaald in 2020, maar ik vind de link niet meer. (staat nochtans al in andere draad)
In het artikel gaat het enkel over elektriciteit, niet over het totale energieverbruik. Volgens jou is dat onderste plaatje reeds het percentage hernieuwbare energie tov van het totale energieverbruik ? Met kernenergie erbij dan vermoed ik ? Of is het toch enkel het percentage hernieuwbare energie van het elektriciteitsverbruik ? Ik zie dat het van wikimedia komt maar vind het niet terug en dus ook niet de bijkomende info die nodig is om het te interpreteren.

En ik trek me inderdaad niet veel aan van het Europese elektriciteitsnet. Dat is goed om tekorten op te vangen of overschotten over te laten maar je wil niet jaar in jaar uit moeten importeren. Dat is niet goed voor de handelsbalans of voor als er (geo)politiek serieuze veranderingen ontstaan. Afhankelijk zijn van een ander heeft zo zijn nadelen (cfr olie - islam, gas - Putin).







nvm ik heb de bron gevonden: https://ec.europa.eu/eurostat/statis...cache/7177.pdf



Meh bijna 7 % van de energie voor transport zou reeds hernieuwbaar zijn. Dat kan ik moeilijk geloven. Of dat hernieuwbaar 20% van Belgiës elektriciteitsverbruik zou leiden tot 13% hernieuwbaar van het totale energieverbruik (terwijl elektriciteit slechts 13% van het totale energieverbruik zou zijn) Om dan nog maar te zwijgen op het eigenlijk effect op het klimaat van de omslag.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 4 maart 2021 om 14:17.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden