Los bericht bekijken
Oud 3 januari 2017, 08:10   #209
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Liever een uur langer op school, met evt studie (zoals het vroeger overigens vaak was op veel scholen) en de kinderen thuis vrij om te doen wat ze willen, dan nu vaak de "huiswerkmiserie". Soms heb ik het idee dat kinderen langer en harder moeten werken als hun ouders...
.

Was het bij jou vroeger dan "huiswerkmiserie"?
Wij hadden vroeger in ons middelbaar al minder dan 6h echt les op een gewone dag, en 't zou me verwonderen dat dat intussen meer is geworden (ik verwacht het tegendeel eerder). Langer en harder werken lijkt me dus niet echt relevant; daar zit heus nog wel wat tijd op overschot om huiswerk te maken. Doe dat voor mijn part in een extra studie-uur en laat de kinderen pas om 17h naar huis, dat maakt het leven van ouders weer net iets simpeler, maar om het daarom te gaan afschaffen...

Citaat:
En ik ben niet helemaal overtuigd van het nut van huiswerk. Het wakkert schoolmoeheid en negatieve schoolgevoelens alleen maar aan.
Het stimuleert beter begrip van de geziene leerstof, stimuleert zelfstandig verwerken en het verdiept inzicht. Allemaal zaken waar jullie schoolgaande jeugd vandaag een gigantisch gebrek aan heeft dankzij de pure afvlakking van jullie onderwijs. Er zijn redenen waarom die nieuwe lichting ir's die je ooit les moest geven er weinig tot niets van bakten, en dat is intussen wellicht alleen erger geworden. Je lost dat niet op door de opleidingen nog meer af te gaan vlakken en nog minder zelfstandig werk van de kids te verwachten. Voor kinderen die daardoor schoolmoe worden, die dat niet aankunnen of die dat botweg niet willen, zijn er andere oplossingen via beroeps-opleidingen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden