Los bericht bekijken
Oud 11 november 2019, 14:02   #382
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Of dat nu door de gemeente, de provincie of het gewest geïnd wordt maakt geen verschil. Het is vermogensbelasting.



bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191109_...d-v-voor-stond

Als ik deze woorden van Raf Terwingen lees vraag ik mij af of die dingen weet waarvan ik niet op de hoogte ben. Als eigenaar van enkele kleine eenheden betaal ik jaarlijks roerende voorheffing. Afhankelijk van de gemeente is dat relatief veel of minder. Maar daarnaast word een eigenaar ook nog belast op fictieve huurinkomsten. Gebaseerd op het KI (ong KIx 1,8x1.4). EN in het geval van handelshuur op de reële huurinkomsten (-40%onkosten).
ZElfs als er geen huurinkomsten zijn wordt je toch belast.

Raf (van Giel van Rooske) mag mij eens uitleggen hoe ik er voor kan zorgen dat ik geen belasting op huurinkomsten meer moet betalen.
Maar ik heb toch al gezegd dat belasting op het 'kadastraal' inkomen volkomen idioot is.

Dat is in se een Gemeentebelasting (en een beetje provincie). De Gemeente wordt dus gefinancieerd door een belasting op de 'huurwaarde' van uw eigen woning. En ondertussen is dat een essentieel inkomen van de gemeentes geworden. Dat moet gewoon helemaal hervormd worden.

En voor wat betreft belastingen op huurinkomsten, dat moet daar ook van losgekoppeld worden en belastingen moeten betaald worden op de werkelijke inkomsten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden