Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2008, 20:33   #3
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik ga voor het eerst mijn eigen regel schenden om niet te reageren voor de forumgast heeft kunnen antwoorden, maar ik wil hierbij even meegeven dat operatie "Enduring Freedom" in Afghanistan niet te vergelijken is met de oorlog in Vietnam noch die in Irak. Vietnam was ideologische scherpslijperij en die in Irak is een op leugens gebaseerde oorlog met als doelen de olie en revanche voor waar George Bush Sr. Saddam nog heeft gespaard.

Zowat de hele wereld geloofde de "bewijzen" omtrent mass destruction weapons niet. Maar zowat de hele wereld wist wel dat Al Quada via Afghanistan en meer bepaald de Taliban daar hun veilig hutje hadden. Dus ik zou zeggen dat de oorlog in Afghanistan een triljoen keer meer gerechtmatigd was dan die in Irak en dus niet vergelijkbaar.

Ik weet verder ook niet of het veel uitmaakt. Of belgique nu gaat helpen of niet, die paar vliegtuigjes zijn slechts een teken van goodwill naar de NATO toe. In vergelijking wat de landen van "the coalition of willing" inzetten is dat zo goed als niks.

En als laatste bedenking... de oorlog in Afghanistan is ver zo vuil niet gevoerd als in Irak. Daar was niet bepaald een in de media breed uitgesmeerde "Shock and Awe".

Mocht belgique deelnemen aan de oorlog in Irak, dan had je een medestander ofte dus tegenstander van die deelname... maar die paar symbolische jets in Afghanistan? Lijkt me niet bepaald een probleem. Het lijkt me de enige legitieme oorlog van de VS van de drie die je hebt vernoemd.

Nu ik toch mijn eigen regel heb geschonden... je mag gerust reageren op mijn post, maar ik zal verder niet reageren voor mevrouw Van Laethem haar reactie heeft geplaatst. Uit schaamte eigenlijk.
Ach, de discussie over de troepen in Afghanistan wordt ook al in een andere draad gevoerd: http://forum.politics.be/showthread.php?t=107133

Ik begrijp dus niet dat je de noodzaak voelt een discussie hier op gang te willen brengen die reeds ergens anders wordt gevoerd. Ik ben benieuwd naar het standpunt van LDD hierover.
__________________
jamás será vencido is offline