Discussie: Reële economie
Los bericht bekijken
Oud 24 september 2012, 07:33   #48
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
1) Er is geen vrije markt, dus hoe daar momenteel spelers op kunnen zijn is maar de vraag.
2) Neen, dat is een vraag van grote bedrijven aan de Staat om hun marktpositie te beschermen tegen concurentie.
En als er geen patentrecht is kan een ander onmiddellijk gaan lopen met de winst zonder te hoeven investeren volgens de neoliberale theorieën ... er gaat dan nogal veel en graag geïnvesteerd worden in innovatie op die manier.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik pas mijn arbeid toe aan de 'openbare' weg, door onderhoud, verlichting e.d. lever een paar diensten in geval van ongevallen en vraag daar tol voor. Maar ik ben geen expert in wegenbouw of onderhoud, dat laat ik aan anderen over.
Je hoeft helemaal geen expert te zijn in wegenbouw om op mijn vraag te beantwoorden. Het gaat me namelijk niet over de technische details maar over hoe dat werkt in een vrije markt ivm concurrentie en dies meer, wie waar, hoe lang, monopolie, ... . Maar daar kan je niet op antwoorden omdat dat helemaal niet werkt op een vrije markt. Om het te laten werken wordt die vrije markt namelijk onmiddellijk een onvrije markt. Probeer het maar eens te beschrijven hoe het zou werken op een vrije markt. Dat is wat ik al eerder schreef maar waar je gewoon over las : het is omdat er een vrije markt is dat er geen vrije markt is. Een overheid zal steeds ontstaan. Natuurlijker wijze. Zoals bij complexe organismen een hoofd ontstaat.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 24 september 2012 om 07:35.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden