Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2011, 19:55   #51
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u zo praat, welk land heeft dan wel een reden tot een politiek bestaan? Frankrijk maar evenmin want iemand uit de Provence is niet te vergelijken met iemand uit Normandie of uit Bretagne. En Duitsland maar evenmin, want een Beier is geen Pruis. Enz, enz.
Ik heb dat niet gezegd hé, dat was de eerste koning 'der Belgen.'
Ik denk dat de meest betekenisvolle manier om over 'volkeren' te spreken is door te kijken naar de democratische gemeenschappen in de wereld. We willen allemaal dat landen en democratische gemeenschappen samenvallen (volgens elke basisdefinitie 'democratie'). Vormt Nederland één democratische gemeenschap? Ja, dus is het bestaan van de Nederlandse staat verantwoord. Vormt België één democratische gemeenschap? Neen, dus het bestaan van België is problematisch.

Waarom hechten belgicisten zoveel belang aan staten en instellingen? Waarom aanvaarden jullie niet dat de Belgische staat slechts een instrument is, geen doel? Voor mij is een Vlaamse (deel)staat niet meer dan een instrument dat efficiënter en democratischer moet werken dan het instrument dat we nu hebben. Over 200 jaar kan die staat echter volledig verouderd zijn, dat is dan maar zo.
respublica is offline   Met citaat antwoorden