Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2011, 21:19   #56
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De normale dynamiek van democratische staten bestaat niet in België. Een democratische staat vraagt de mogelijkheid tot nationale debatten in de nationale media met nationale politici en partijen. Er zijn echter geen nationale partijen, er zijn weinig politici die echt langs beide zijden gekend zijn, er worden haast nooit nationale debatten georganiseerd. Ziet u al een 'Nationaal Debat' in een Leuvense aula georganiseerd en gevoerd worden (ook over thema's die niet communautair geladen zijn)? Iedereen vindt het normaal dat debatten in Leuvense aula's enkel met Vlaamse politici gevoerd worden, omdat het gewoon technisch niet mogelijk is dit nationaal te organiseren (taalprobleem) en het ook weinig relevant is (onze democratische gemeenschap is Vlaams en niet Belgisch).

Dit totaal ontbreken van democratische dynamiek, dat ook blijkt uit de totaal verschillende electorale evoluties, is voor mij het grootste probleem voor België, en de hoofdreden voor mijn bewering dat België een onland is.

Overigens is een ander fundamenteel probleem van de democratie in België het gebrek aan gelijkheid. Er is altijd veel vrijheid geweest in België, maar die vrijheid gold en geldt altijd iets meer voor bepaalde groepen in de samenleving dan voor andere. BHV is misschien 'symbolisch', maar respect voor het gelijkheidsbeginsel beschouw ik ook wel als een heilig 'symbool.'
Ik zie nergens een ontbreken van democatische dynamiek in België. U kletst maar zowat uit uw nek. Het feit dat er -tot vervelens toe- debatten zijn op TV, op het internet, op uniefs, tussen de Walen en de Vlamingen, bij de ondernemers, onder de jongeren, en noem maar op, over de politieke situatie, bewijst de Belgische 'democratische dynamiek' ten volle.

Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2011 om 21:20.
system is offline   Met citaat antwoorden