Discussie: Natuurlijke rechten
Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2004, 08:41   #24
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
2° Verklaar je nader waarom er meer honger zou zijn, ik zie niet in waarom, ik geloof in het tegendeel.
Omdat niemand investeert in land dat niet van hem is. Ik ken veel voorbeelden in de tropen: geen erosiebestrijdende maatregelen, geen irrigatie, bomen kappen, overbegrazing, overbevissing,...
Overbegrazing is een typisch voorbeeld. Economen noemen dat "the tragedy of the commons". Als een stuk land privé is zal je zoveel dieren op je gras zetten zodat je een maximale productie hebt, en toch je gras blijft teruggroeien (bvb door rotaties). Want als de eigenaar een extra dier zou zetten zou zijn totale productie afnemen.

Als de grond van niemand is zal iedereen proberen om zoveel mogelijk te grazen, met als resultaat dat er minder gras staat en je totale productie veel lager is. Want als die gebruikers hun eigen inkomen willen maximaliseren moeten ze zoveel mogelijk dieren hebben.

Met bos identiek hetzelfde. Als een bos van de gemeenschap is zal er zoveel gekapt worden dat het niet duurzaam is.
Het aantal herbebossingsprojecten dat daardoor al gefaald is is niet te tellen, en je hoeft daarvoor niet eens naar de tropen te gaan (Griekenland bvb).
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline