Los bericht bekijken
Oud 3 november 2019, 19:59   #241
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die vrijheid hebt u. De vraag is maar welke moraal er schuilt achter iemand die zijn ouders niet meer acht een keer hij zelf op eigen benen staat.
Ik moet in elk geval hun leefregels niet opvolgen he. Als ik die niet meer zie, als die nooit bellen, als die nooit op bezoek komen, en ik ga nooit op bezoek bij hen, dan is er niet de minste reden dat ik daar rekening mee houd.

Maar zelfs dan hebben ze nog niet het "ijle" statuut van uw god, want ik heb er tenminste herinneringen aan, en zelfs hier en daar gematerialiseerde herinneringen.

In feite zou de analogie beter zijn mocht ik een weeskind zijn. Ja, misschien leven mijn ouders ergens, maar ik ken ze niet, heb ze nooit gezien, en dus kunnen ze de boom in.

En zelfs die analogie klopt niet, want er zijn wel degelijk tonnen medisch inzicht dat de kans wel degelijk heel groot is dat er echte ouders zijn geweest die mij gemaakt hebben. Het zou eigenaardig zijn mocht ik niet uit ouders voortkomen, ook al ben ik een weeskind. Dus zelfs dat klopt niet met uw god, want in tegenstelling tot het gegeven dat een mens hoogstwaarschijnlijk uit ouders is voortgekomen, is het alles behalve aannemelijk dat die god de wereld geschapen heeft volgens het boek dat zegt dat hij bestaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden