Los bericht bekijken
Oud 7 januari 2018, 20:31   #44
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Het huidige Europa is geen vanzelfsprekendheid.
In de vorige eeuw hebben we zoveel ellende meegemaakt.
citaat Trouw:
Europa heeft het beste en het slechtste voortgebracht in de wereldgeschiedenis, zegt de Israëlische denker Zeev Sternhell. Ondanks alles zou hij ook Israël graag als een Europees land zien.
Het is 66 jaar geleden dat Zeev Sternhell, toen een wees van 16 jaar oud, Europa achter zich liet.

"Het duister is integraal deel van de Europese erfenis; de fascisten en de nazi's zijn geen buitenstaanders, zij horen evenzeer bij de Europese cultuur als de humanisten en liberalen. We mogen dat niet vergeten; alles wat nu gaande is in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Nederland past in de Europese traditie, niet minder dan democratie en mensenrechten. En laten we niet vergeten dat het rechts populisme zich nu manifesteert terwijl de omstandigheden oneindig veel beter zijn dan in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. West-Europa is waarschijnlijk de beste plek om te wonen in de hele wereld - Amerika komt in de buurt, maar dat is een barbaars land in vergelijking met West-Europa. Stel je voor wat er zou gebeuren als de werkloosheid in West-Europa op twintig procent zou staan, er gierende inflatie zou heersen, en wat dies meer zij: hoe zouden de verkiezingen dan uitpakken? Dan bleven Marine Le Pen en haar geestverwanten niet meer steken bij 25 procent van de stemmen, dan behaalden ze waarschijnlijk een meerderheid.

"Mensen schrikken als je dit fascisme noemt, maar bedenk: fascisme, zoals we het leerden kennen via Mussolini, is niet het ergste wat er is. Het is niet Auschwitz, helemaal niet. Fascisme is zelfs niet noodzakelijkerwijs racistisch - hoe lang duurde het voor Mussolini met zijn rassenwetten kwam? Vijftien jaar nadat hij aan de macht kwam. Ik was op een conferentie in Buenos Aires, vlak na de val van het generaalsregime, en ik heb gezegd: het fascisme was een kleuterschool in vergelijking met wat in Argentinië gebeurde. Maar hoe dan ook, als we spreken over fascistische, anti-democratische en racistische tendenzen: die zijn allemaal aanwezig in Europa, en ze vormen een gevaar, want in tijden van economische en sociale crisis kunnen ze tot uitbarsting komen als een vulkaan.

"Er is geen enkele reden om aan te nemen dat wat opkwam met de Eerste Wereldoorlog en zijn dieptepunt beleefde met de Tweede Wereldoorlog, nu voor eeuwig begraven ligt in de geschiedenis. We hebben het niet over een aberratie, een incident, maar over een wezenlijke eigenschap van de Europese cultuur. Met een sterke aantrekkingskracht op intellectuelen en hoogopgeleiden. Hoe kon Europa's grootste filosoof van de twintigste eeuw een nazi zijn, vroegen ze me eens op een conferentie in New York. Ja, dat ging over Martin Heidegger. Maar fascisme en nazisme kunnen iedereen aanspreken, van de meest simpele tot de meest briljante geest, dat is het grote geheim ervan.

"Het project van de Europese integratie, bedoeld om de erfenis van twee wereldoorlogen te overwinnen, is nog steeds gaande. Het is nog niet beëindigd en de vraag is hoe het beëindigd kan worden, hoe te bereiken wat Europa's founding fathers in gedachten hadden. Eigenlijk waren het vreemde lieden, Robert Schumann, Jean Monnet en de anderen. Behorend tot de bourgeoisie, maar gebruik makend van marxistische instrumenten. Je begint bij de onderbouw, de economie, en vandaaruit ga je verder. Van de zes stichtingslanden waren er vijf - Italië, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland - die meteen al een politieke unie hadden willen vormen, maar Frankrijk hield dat tegen. Het was waarschijnlijk ook te vroeg, de oorlog was nog maar nauwelijks voorbij. Maar het basisidee was dat de economische unie uit zou groeien tot een politieke unie, dat was van meet af aan de bedoeling.

"De Europese Unie is geen business-model, het is meer dan dat: een gemeenschap van politieke waarden. En het zou goed zijn als die gemeenschap werd gedragen door iets wat je een Europees volk zou kunnen noemen. Natuurlijk weet ik dat dat nu niet bestaat, maar we hoeven niet vijfhonderd jaar te wachten tot het vanzelf wordt geboren, we kunnen dat bevorderen. Zo zijn de natie-staten ook ontstaan: vanuit de instituties hebben volken zich gevormd. Kijk maar naar de geschiedenis van landen als Duitsland en Nederland.


"Liefst zou ik zien dat Europa terugkeerde naar de zes landen van het begin, al besef ik dat dat onmogelijk is. Maar vooral de uitbreiding met de landen van Oost-Europa is een grote vergissing geweest - het nationalisme dat zich daar nu manifesteert bewijst dat, en het is een nationalisme dat die landen altijd hebben gekend. Hadden de oorspronkelijke zes een Verenigde Staten van Europa gesticht, en daar zou ik zeker voor zijn geweest, dan was dat een federatie van liberale democratieën geweest, waar anderen zich bij hadden kunnen aansluiten, maar dan wel op voorwaarde dat ze zouden voldoen aan rechtsstatelijke en democratische criteria. Nu zijn landen als Polen en Hongarije - landen die geen democratisch verleden kennen - lid van de EU, terwijl ze daar niet thuishoren. Er kan een moment komen dat de EU zich moet afvragen of dergelijke landen nog wel lid kunnen blijven. Anders maakt ze zichzelf belachelijk.

"Europa is voor mij de plek die het beste en het slechtste in de wereld heeft voortgebracht. Het is absoluut zeer gecompliceerd. Europa heeft een schitterende en rijke geschiedenis en cultuur, en ze produceerde ook het meest verschrikkelijke. De afgelopen zes, zeven decennia heeft ze een uitzonderlijke experiment uitgevoerd, dat geen precedent kent. Ze creëerde een unie van landen, met als doel een volgende oorlog te voorkomen, want dat zou een ramp zijn voor iedereen, en waarschijnlijk het einde van iedereen."


https://www.trouw.nl/samenleving/ook...hell~a5118364/

Laatst gewijzigd door cato : 7 januari 2018 om 20:45.
cato is offline   Met citaat antwoorden