Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2004, 09:27   #66
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Ik mag dus gerust stellen dat dit systeem eindig is.
Natuurlijk en ik begrijp dan ook niet echt waarom u daar een probleem van maakt, uw probleem van 'dumping' lost zichzelf namelijk op.
Ja, natuurlijk wel. Door de kleine spelers van de markt te verdrijven. Daarna de iets minder kleinere, etc ...
Dat heeft zware sociale gevolgen. Niet alleen voor de betrokkenen maar ook voor het sociale weefsel. Dumping ontwricht de samenleving.
Het is ook een fixie te geloven dat de mega-distributie netto-netto meer werkgelegenheid opleverd, het tegengestelde is waar.
De grootdistributie heeft als doel winst te maken door de alleen heerschappij na te streven. Dat is geen liberalisme maar dictatuur!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Het is niet correct het kapitalisme exclusief gelijk te stellen aan de vrije markt.
Er zijn tal van andere soorten economieen mogelijk die steunen op de vrije markt.
Nog steeds begrijp ik dit niet, en ik doe heus wel mijn best anders.
In de geindustrialiseerde landen is dat hoofdzakelijk het kapitalisme uiteraard.
De tuinbouwsector met haar veilingen bv hanteerd nog de zuivere vrije markt mechanismen van vraag en aanbod. Bij plotseling overaanbod door klimatelogische omstandigheden, wordt het teveel vernietigd. De minste kwaliteit wordt vernietigd. De benadeelde tuinder wordt vergoed door de andere leden van de cooperatie. Het is geenszins de bedoeling elkaar van de markt te verdrijven. De tuinders wedijveren met elkaar door de beste kwaliteit na te streven. Dat is een erezaak voor hen. ( Ik kan het weten, ik ben een telg uit een tuindersfamilie)
De economie van de middeleeuwse steden stoelde ook op de vrije markt en kwamen tot zeer hoge bloei. Nochtans was er van kapitalisme geen sprake.
@lpha is offline